שנת 2023 היתה שנה בסימן “AI”, עם הרבה פריצות דרך משמעותיות הן בגזרת הפיתוח והטכנולוגיה והן במונחי הנגשת המידע למשתמשי קצה. זה בא לידי ביטוי גם במהלכים אסטרטגיים של מנועי החיפוש השונים, שמהותם לייצר יתרון תחרותי. במהלך השנה ראינו שינויים משמעותיים בשני מנועי החיפוש הגדולים בעולם – Google ו- Bing של מיקרוסופט.
בינג היו הראשונים שהכריזו על גרסה חדשה של מנוע החיפוש, בה משולב צ’אט בוט עם מודל שפה וחיפוש היברידי הכולל סיכום מבוסס AI בדיוק כמו ב- Chat Gpt. הדיווח על כך שבינג חצה את רף ה- 100 מליון המשתמשים היומיים לא איחר להגיע. בגוגל כמובן לא נשארו חייבים, הם לא הפסיקו להמציא ולחדש גם השנה, בדגש רב על שיפור חוויית המשתמש במנוע החיפוש שלהם. אחת הזירות המעניינות שצמחו, בה נתמקד בכתבה זו, היא פיתוח שהושק לפני חודשים ספורים – העונה לשם SGE- Search Generative Experience. מהות הכלי הינו שימוש בטכנולוגיית הבינה המלאכותית באופן שמאפשר חיפוש ממצה יותר. הכלי נכנס לשימוש בארה”ב ובכמה מדינות נוספות ברחבי העולם. אנו מעריכים כי לא רחוק היום שבו – SGE יכנס גם למנוע החיפוש של גוגל בארץ וישנה את הדרך בה אנחנו מחפשים. לפני שנוכל ליהנות ממנו באמת ולהשתמש בו לצרכים השיווקיים שלנו, הבה נכיר לעומק את הכלי הזה.
אז מה זה בכלל SGE?
SGE מכניס את עולם הבינה המלאכותית לדף תוצאות החיפוש של גוגל. בעזרת השילוב הזה מוצג לגולשים מידע או תוכן המופיע בחלק העליון של דף תוצאות החיפוש, לפני התוצאות הממומנות והאורגניות. המטרה המוצהרת היא להציג את כל המידע שאנחנו מכירים כיום – בדרך חדשה, מעניינת והרבה יותר זמינה ומהירה. מעתה לא רק שנוכל לגשת לתשובות מדויקות לשאילתות שלנו תוך שניות, אלא שגוגל מקווים ליצור חוויה “שיחתית” מלאה יותר בתובנות עשירות ומותאמת אישית בכמה קליקים בלבד.
SGE יעזור לנו לחקור ולמצוא מידע באופן יעיל, מהיר והרבה יותר קל. בנוסף, הוא יתאים את המידע באופן אישי אלינו ולהעדפות שלנו.
כך זה נראה:
האם SGE יחליף את תוצאות החיפוש?
בחלק מהחיפושים, עבור חלק מהגולשים – בהחלט כן. טכנית SGE לא מחליף את תוצאות החיפוש אלא משלים אותן, אבל תוצאות החיפוש במתכונתן הרגילה ידחקו כלפי מטה. חשוב להדגיש שתוצאות SGE לא יופיעו בכל חיפוש, בדגש על נושאים רפואיים ורגישים.
על פי מחקר שפורסם באתר “Search engine land” המשמעות: אובדן של עד 64% מהטראפיק האורגני לאתרים.
כך שהפיצ’ר אומנם מצוין עבור הגולשים ומשפר עבורם את חוויית החיפוש, אבל הוא עלול לפגוע בטראפיק האורגני בצורה משמעותית ומציב אתגר משמעותי בפני משווקים.
יש לציין כי באותו מחקר נצפתה שונות גדולה בין האתרים שבתוך המדגם, כאשר חלק מהאתרים הרוויחו עד 219% בתנועה בעוד אחרים הפסידו עד 95%. בנוסף, חשוב לבחון את נושא התנהגות הגולשים בדף תוצאות החיפוש לאורך זמן ובהבחנה בין קטגוריות וסוגים שונים של חיפושים. כך לדוגמא, יתכן שלאורך זמן משהו שמעורר הרבה סקרנות מעצם היותו חדש – בהדרגה מתנרמל. תיתכן גם שונות בין נושאים בהם די בתשובה שטחית ומהירה (שתתקבל בראש עמוד התוצאות), לבין נושאים בהם גולשים יעדיפו להעמיק את המחקר שלהם וימשיכו לגלול אל התוצאות הנוספות.
כיצד נתמודד עם הירידה בטראפיק האורגני?
בכדי לצמצם את הפגיעה בתנועה אנחנו חייבים לגבש אסטרטגיה חדשה. גוגל מגדירים מחדש את האופן שבו אנו חווים את תהליך החיפוש, מה שהיה פעם התאמה פשוטה של מילות מפתח הפך להיות הרבה יותר מחובר לכוונת הגולשים בניסיון לפרש טוב יותר את כוונתם ולתת מענה למה שגולשים באמת מחפשים.
מה אנו ממליצים לעשות כדי ליהנות מ-SGE למרות האיום?
1. תיקוף של ביטויי החיפוש בהם אנחנו מתמקדים
החלק החשוב ביותר הוא לתת מענה לביטויי זנב ארוך ושילוב של שאלות ותשובות בתוכן.
בנוסף, כדי לייעל ולשפר את התנועה על בסיס התוצאות של המודל הזה, אנו שואפים למצוא קבוצה קטנה של ביטויי חיפוש שמניעים את רוב התנועה האורגנית. אמצו את כלל ה – 80/20 – המטרה למצוא 20% מביטויים החיפוש שאחראים על 80% מהתנועה האורגנית לאתר. נסו גם לגשת לזה דרך עמודי הנחיתה שמייצרים את רוב התנועה האורגנית ולנתח מהם החיפושים הרלוונטיים עבורם. זה יסייע לכם לבנות פוקוס נכון יותר במבט קדימה.
1. התאמת התוכן לקהל שלכם
הכרת הקהל שלכם, הצרכים, העדפותיו, האתגרים וההתנהגויות שלו – היא המפתח ליצירת תוכן רלוונטי, שנותן מענה איכותי לחיפושים של אותו קהל. סביר יותר שתוכן המותאם לתחומי העניין והצרכים של הקהל יעסיק אותו ויעודד אינטראקציה. תחשבו לדוגמה, מהי השאלה הנפוצה ביותר שאתם מקבלים מלקוחות? צרו תוכן שעונה על השאלה הזו ומספק מידע נוסף שיעזור להם במסע שלהם. חשוב לקבל תובנות לגבי הדמוגרפיה, התנהגויות והעדפות הקהל, מה שיכול לעזור ליצור תוכן ממוקד ורלוונטי יותר, לשפר את שביעות הרצון של המשתמשים ומעורבותם. דברו עם גורמים שונים בארגון שלכם, בפרט אלו שבמגע עם לקוח הקצה. לפעמים במחלקת שירות הלקוחות או בצוותי המכירות יש תובנות שלא יצמחו מעצמן באגפי השיווק.
2. בניית אסטרטגיית תוכן מקיפה
יצירת תוכן שהוא לא רק אינפורמטיבי אלא גם מרתק ואיכותי מעולם לא הייתה משימה חשובה יותר, עם יותר השפעה על היקף התנועה האורגנית לנכס שלכם. התוכן צריך לתת מענה יעיל לשאילתות המשתמשים, לספק מידע ברור, תמציתי ומדויק ותשובות לשאלות. התוכן צריך להוסיף ערך למשתמש, להציע תובנות, פתרונות או ידע רלוונטי ומועיל. SGE מתוכנן בקפידה כדי לתגמל תוכן שתואם את עקרונות ה – EEAT של Google. שילוב של אלמנטים כמו תמונות, סרטונים ואינפוגרפיקה יכול גם להוסיף לאיכות התוכן ולהפוך אותו למפתה ומרתק עוד יותר.
3. אופטיזמציה ל – Meta Tags
להזכירכם, Meta Tags הם הדבר הראשון שמשתמשים רואים בדף תוצאות החיפוש. אופטימיזציה שלהם חיונית לשיפור אחוז ההקלקה על התוצאה שלכם. מעבר לכך שהמשמעות המיידית של שיפור אחוזי ההקלקה היא יותר טראפיק לנכס שלכם – בטווח הארוך מדובר בסיגנל משמעותי מאוד עם השפעה על המיקום שלכם בגוגל. הנחת המוצא, ההגיונית, היא שאם מקליקים על התוצאה שלכם בשיעור גבוה יחסית – זו תוצאה טובה וכדאי שתמוקם גבוה יותר. על כן – אנחנו רוצים לוודא שתגיות המטא משכנעות, ברורות ותמציתיות, תוך מתן סקירה קצרה של הצעת הערך והיתרונות שלכם.
4. בניית אסטרטגיית קישורים איכותית
קישורים מעמודים סמכותיים ורלוונטיים שמפנים לנכס שלכם מרחבי הרשת – הם גורם דירוג משמעותי עבור מנועי החיפוש. שימו דגש הוא על איכות הקישורים ולא על הכמות, שכן לקישורים מאתרים רלוונטיים בעלי סמכות גבוהה יש השפעה רבה יותר על דירוג מנועי החיפוש. הקפידו על קישורים המאופיינים כ – Editorial ולא מוטמעים רוחבית בכל מיני מיקומים “מסחריים” באתרים המקשרים. חשוב גם לבדוק באופן קבוע את פרופיל הקישורים ולהסיר או לדחות קישורים באיכות נמוכה או כאלו שעלולים להתפרש ספאמיים – זה חיוני לשמירה על פרופיל קישורים בריא.
5. פוקוס על חווית המשתמש באתר
מעורבות וחווית משתמש הם גורמים קריטיים בקידום אתרים.
חווית משתמש חיובית יכולה להגדיל את משך השהייה באתר, להפחית את שיעור הנטישה לעודד מעורבות ואינטראקציה של משתמשים ולשפר את שיעור ההמרה. שימושיות, ניווט ועיצוב הם המרכיבים המספקים חווית משתמש חלקה ומהנה. כמו כן, ניתוח קבוע של מדדי מעורבות המשתמשים יכול לעזור לזהות אזורים לשיפור ולייעל את מסע המשתמש. מומלץ לשקול אף בקשת משוב מהמשתמשים ולבצע בדיקות שמישות כדי לקבל תובנות חשובות לשיפור מעורבות המשתמש ושביעות הרצון.
מאיום להזדמנות
אמנם SGE עלול לנגוס מהטראפיק האורגני לאתר, אך יש פה גם הזדמנות לייצר יתרון תחרותי משמעותי – אם רק תצליחו היכן שמתחרים שלכם יכשלו… ודווקא האתר שלכם יהיה חלק מההצעות למידע נוסף בראש דף התוצאות. חוץ מזה, גם אם SGE לא ישתלט מחר בבוקר על זירת החיפוש הישראלית בקטגוריה שלכם – ההמלצות כאן ישרתו אתכם ואם תיישמו את ההצעות בכתבה הזו ייטב מצבכם גם בתוצאות החיפוש הרגילות.