אז מה היה לנו בשבוע האחרון?
עדכון גוגל מהסופ”ש שעבר נמשך לאורך רוב השבוע וגורם לגלים בקהילה והמון שאלות לגוגל שכרגיל מחזירים תשובות אינפורמטיביות מאד. כנקמה התעללנו במנוע החיפוש החדש שלהם להצגת נתונים, וגם הראינו להם מה קורה כשהם ממליצים להוסיף ביטויי חיפוש ב-Google My Business – היה שמח!
בהמשך לעדכון שלנו מהשבוע שעבר בנושא העדכון של גוגל שנראה שהחל ב-7.2 נראה שכל כלי המדידות של עולם ה-SEO הצטרפו לניגון ונראה שיה לנו מגה-עדכון שנמשך כ-5 ימים שבמהלכם כל כלי המדידות השתגעו כאילו כל האתרים נעלמו מהאינטרנט (למרות שנראה שאצלם הטלטלה התחילה ב-8-9.2). עד לרגע זה גוגל לא אישרו שבוצע עדכון גדול כלשהו, והסתפקו בתשובה “אנחנו עושים עדכונים כל הזמן“.
התשובה הכה ברורה גרמה כמובן לכל אנשי ה-SEO לחזור ולחפור בנתונים, שלהם ושל אחרים, בניסיון להגיע לאיזושהי תשובה – איזושהי אינדיקציה על משהו מערכתי שיכול לגרום לכאלה שינויים בתוצאות, משהו ברמזים שגוגל מפרסמים (לא פחות מתשבץ הגיון), בנתונים שהקהילה משתפת, ואם צריך גם בכוכבים.
עד כה התיאוריה הנפוצה היא תיאוריית הפלאשבק – בציוץ של גוגל על העדכון (לכאורה) הם ציטטו את הציוץ שלהם מנובמבר, שעסק גם הוא בעדכון לא מאושר ונענה בתשובה: אנחנו עושים עדכונים כל הזמן, באופן שבועי, למעשה כמה וכמה עדכונים.
מאמיני התיאוריה הנ”ל טוענים שזו היא ההוכחה הניצחת לכך שהיה עדכון, כי הרי כל שבוע יש כמה מהם.
כי רוב הסיכויים שבאמת היה עדכון, פשוט לא “עדכון ליבת אלגוריתם” (דמיינו צליל דרמטי כלשהו). היה כנראה (או היו) עדכון מינורי נקודתי, שבמקרה או שלא, גרם לשינויים במיקומים של אתרים רבים ברחבי הרשת.
למרות שהנתונים שלנו לא מראים על תזוזות משמעותיות באף זירה כרגע, והאתרים שלנו שמחים ומאושרים, אין מניעה שהעדכון הזה כמו חלק מעדכונים נקודתיים של גוגל עוד יפרש עלינו בשבוע הבא ואז תתחיל החגיגה. אז אם עברתם את השבוע האחרון בשלום וגם אצלכם לא הרגישו כלום – לא היינו עוזבים את הידיים מהמושכות עדיין, לפחות לעוד שבוע.
זוכרים שגוגל השיקו את מנוע החיפוש החדש שלהם – DataSet Search לפני כשלושה שבועות? מדובר בכלי חדש שנועד לעזור בעיקר במחקרים ותחקירים למיניהם, ולרכז דטאות מכל העולם במקום אחד שקל לחפש. הדטאות אמורים להיות כמובן אמינים, ממקורות אמינים, ומסומנים היטב ב-HTML כדי שגוגל ידע שמדובר בפיסת דאטה משובחת (ולמה היא קשורה וכד’).
אז גוגל השיקו את הכלי הזה, ומה אתם חושבים שעשו (עשינו) כל אנשי ה-SEO?
נכון, התחלנו לחקור אותו
ואז התחלנו לבדוק איך אפשר להיכנס בו לתוצאות החיפוש
ואז כמה חבר’ה ממורמרים הצליחו, אז לחיפוש SEO עולה התוצאה המחמיאה –
למי שמעוניין – ה-DataSet המקורי נמצא – כאן
אם יצא לכם פעם לעבור מאתר ישן לחדש או למזג\להפריד בין שני אתרים, אתם יודעים כנראה שמדובר במשימה מורכבת ומדויקת למי שמעוניין לבצע את המעבר המדובר בלי לאבד טראפיק לאתר ומיקומים בחיפוש.
אחד האלמנטים הכי חשובים בכל התהליך הזה הוא מיפוי של הכתובות שדרושות למעבר, וביצוע הפניות 301 מהן לכתובות באתר החדש כדי שכל הגולשים (וגם גוגל) יבינו שעברנו למקום אחר. מדובר בפרקטיקה ידועה ושגרתית, שבמהלך השבוע-שבועיים הראשונים אחרי הביצוע שלה עדיין נראה בתוצאות החיפוש את הכתובות הישנות של האתר ואחר כך נתחיל לראות את החדשות – מה שנקרא באג בנראות, לא בתפעול. בפועל הגולשים מגיעים ליעדם החדש וגוגל מבין שהתבצעה פה הפניה.
מסתבר שיש כאלו שהגדילו ראש (איך אנחנו אוהבים את אלה שמגדילים ראש) והחליטו שגם כדאי להסיר את האתר הישן מגוגל על ידי כלי הסרת האתרים שלהם, כדי לוודא שהלינקים הישנים לא יופיעו בחיפוש באופן מיידי, כי למה לחכות שבוע?
אז גוגל נאלצו לומר את המובן מאליו – לא כדאי לכם להסיר את הכתובת הישנה מהחיפוש, כי זה יגרום לזה שלא תקבלו בכלל תנועה מהדומיין הישן.
בפשטות – כלי ההסרה מסיר כתובות מלהופיע בחיפוש, לא מאותת על מעבר אתר. אם עברתם אתר והסרתם את הכתובת הישנה שלכם על ידי הכלי הזה זה אומר שהאתר שלכם לא יופיע בכלל בתוצאות החיפוש עד שיעברו אותם שבוע-שבועיים שדיברנו עליהם למעלה וגוגל יקלוט סופית את הכתובת החדשה. עדיף לכם לתת להפניות לעשות את שלהן עד שגוגל יציג את הכתובת החדשה, באמת, בגוגל ממש מבקשים.
4. גוגל ממליצים על שימוש בביטויי חיפוש ב-Google My Business ומתחרטים
בדומה לסעיף השני שלנו להיום, גם כאן מדובר בעדכון בעל כוונה טובה מטעם גוגל, שאנשי ה-SEO מצאו דרכים לשחק איתו (סליחה – לעשות לו אופטימיזציה). הפעם על הכוונת – אתר המידע של Google My Business שבהמלצות לבעלי העסקים על מה לכתוב בתיאור העסק שלהם נכתב להשתמש בביטויים רלוונטיים מעולם התוכן של הלקוחות שלהם. תמימות לשמה.
ומה אתם חושבים שעשינו עם זה?
תוך יממה שונו אלפי נכסי GMB על ידי מעלי עסקים ואנשי SEO שרצו להגדיל את התנועה לאתר שלהם מחיפושים מקומיים (ובצדק), מה שגרם לגוגל למחוק את החלק הזה מההמלצות שלהם בנושא.
כי א’ – יש בזה משהו נכון מאד.
הגיוני שתיאור מלא של מה שהעסק שלכם עושה יכיל גם ביטויים שהם ביטויים שאנשים מחפשים, ולכן זה גם בסדר לעשות לתיאור של העסק אופטימיזציה ולוודא שמדובר באמת במלל מדויק ונכון.
אבל ב’ – זה חייב להיעשות בשיא הזהירות.
אם יש משהו שאנחנו יודעים על המשחק הזה עם גוגל הוא שכשאנחנו מגזימים גוגל מוריד את השאלטר מהר מאד עם עדכון עסיסי ונעים שמיישר קו עם הסטנדרטים בצורה מהירה ויעילה. לכן, חשוב מאד להישאר נאמנים למה שהעסק עושה בתיאור שלו וגם לזכור שלמרות שעם התיאור אפשר לשחק, עם שם העסק שלכם אסור לכם לשחק, ושאם שם תנסו להכניס לשם ביטויי חיפוש באופן מאולץ – יש סיכוי (גבוה) שתעירו את המפלצת.
ואלו הן רוב קורות השבוע האחרון בעולם החיפוש. קל לראות בשבועות האחרונים שרוב הקהילה בסוג של כוננות ספיגה, כי ברור לכולנו שהשנה הולכת להיות מלאת שינויים ועדכונים בכל זירות החיפוש ושגוגל הולכים לייצר לנו עוד הרבה אתגרים במהלך הדרך. מוזמנים להמשיך לעקוב אחרינו ולהישאר מעודכנים בדברים הקטנים והגדולים שקורים בחיפוש האורגני. שבוע טוב!