X

  • שנהיה בקשר?
    כל שאלה או בקשה תתקבל בברכה

    שדות המסומנים ב * הינם שדות חובה

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Modular less is actually more – תודה יוניברסל אנליטיקס, שלום GA4

התראות ישירות לתיבת המייל שלך
על כל מה שחדש בעולם הדיגיטל?
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

העולם משתנה, מתחדש ומתפתח, ושוק הדיגיטל בפרט. אם הגעת לכאן, סביר להניח שאת זה כבר ידעת. בין התמורות המשמעותיות של השיווק הדיגיטלי ניתן למצוא את ההודעה של גוגל מהחודש שעבר, על השבתת הפעילות של פלטפורמת האנליזה שמלווה אותנו בעשור האחרון, יוניברסל אנליטיקס (בקיצור- UA).

הודות לנפח הפעילות הגדול שגוגל מאפשרת לנתח במערכות שלה בצורה חינמית, היא חולשת על מעל 70% משוק טכנולוגיות הweb analytics. לאור זאת, ההכרזה על פיה החל מיולי 2023 ייפסק העיבוד של מידע חדש ליוניברסל אנליטיקס משפיעה מאוד על עסקים ומשווקים רבים בארץ ובעולם. המחליפה, GA4, הושקה כבר באוקטובר 20 בגרסת בטא ועכשיו מוכנה לצאת אל העולם. אם אתם שואלים את עצמכם למה השינוי הזה קורה ולמה עכשיו? מה ההבדל בין GA4 ל- UA? מה הולך לקרות לכל הדאטה שלנו? איך הלימון הופך ללימונדה? ומה אנחנו הולכים לעשות? – תמשיכו לקרוא 🙂

למה מזיזים לנו את הגבינה?

שינוי גדול נוסף בעולם הדאטה, המידע והמדידה הוא מותן האיטי- אך-מתמשך של העוגיות, AKA, קוקיז. הקוקית, היא מזהה יוניקי לדפדפן במכשיר מסוים, שנועד לאפיין משתמש. הקוקית ‘נושאת’ עליה מידע ומשמשת אותנו למעקב אחרי התנהגות משתמשים ברחבי הרשת. אותנו המפרסמים משמשות העוגיות על מנת להגיש את המסרים הנכונים לקהל היעד הנכון בזמן הנכון ובכך לשפר ביצועי מדיה ומכר. הפסקת השימוש בעוגיות נועדה להגביר את פרטיות הגולשים ברשת, מגמה שמתגבשת במקביל משלושה כיוונים:

  • אנחנו הגולשים הופכים קנאים יותר וסלחנים פחות בכל הנוגע לפרטיות שלנו.
  • החברות המסחריות הגדולות– אפל, גוגל, מוזילה ועוד מגבילות כולן מיוזמתן את השימוש בעוגיות. גם אם המהלך פוגע בהן בטווח הקצר- הוא משמר את היכולת שלהן לשלוט ב”גן הסגור” של אפיקי הפרסום שלהן, ואולי קונה להן גם מניה או שתיים של אמון הצרכנים.
  • הרגולטורים- ממשלות העולם הבינו די באיחור שהכוח שמחזיקות בידן ענקיות הטכנולוגיה יצא משליטתן. המידע שמחזיקות אותן החברות (שבראשן עומדים אנשים שלא נבחרו ע”י הציבור) כבר שימש ככלי להשפעה על תהליכים פוליטיים, למשל בחירות. בין אם כדי להגן עלינו או על עצמם (ואולי שניהם), יותר ויותר גופים ממשלתיים מגבילים את חברות הטכנולוגיה בשקיפות על המידע שהן אוספות אודותינו ועל אופן השימוש בו, בתקנות דוגמת הGDPR.

אם נשים את הפוליטיקה בצד ונחזור לאנליטיקס, בסוף כל הנחלים זורמים להגבלת העוגיות וכן, ניחשתם נכון- המידע שנאסף ביוניברסל אנליטיקס כיום מבוסס כמעט כולו על – קוקיז.

במה שונה GA4 מיוניברסל אנליטיקס?

 בניגוד ליוניברסל אנליטיקס, המערכת החדשה נועדה לאסוף דאטה במודל משולב, כך היא לא מסתמכת רק על קוקיז, אלא משלבת בנוסף גם עיבוד של דאטה מזוהה וסיגנלים נוספים של גוגל המהווים אינדיקטורים על פעילות גולשים. המודל הזה, על פי גוגל, מאפשר לה להיות future proof ולהתמודד בצורה טובה יותר עם השינויים והתמורות שעוד צפויים להכות בעולם איסוף ועיבוד הדאטה.

וברמת הממשק?

השינויים הגדולים ביותר מבחינת גוגל הם המיקוד בהבנה את הגולשים, היוזרים, והמסע שלהם בכל הנכסים הדיגיטליים שלנו. השאיפה היא לתת מידע מדויק יותר cross device, ולהתמקד במדידה משולבת ל- app & web, תוך ניתוח והמלצות פעולה מבוססי למידת מכונה.

בצד הטכני, GA4 תעניק לנו חופש פעולה גדול יותר בהתאמה המודולרית של המידע שנאסף והצורה בה הוא מוצג מחד, אך מאידך היא דורשת מאיתנו יותר עבודת הקמה עבור מה שנרצה למדוד.

השינויים הצפויים לנו ניכרים כבר במבנה החשבון. אין יותר VIEWS, שהם התצוגה המפולטרת של המידע שאנחנו מכירים היום, וגם דרך איסוף המידע מתבצעת באופן שונה, ומתבססת כולה על איוונטים (גם pageview  יהפוך לאיוונט). מדדים המוכרים לנו היום כמו BR וזמן שהיה יתחלפו באיוונטים מבוססי אינגייג’מנט, וגם המדדים הבסיסיים שאנחנו מכירים באנליטיקס היום דורשים הגדרה נקודתית כדי לאסוף ולהציג נתונים.

בנוסף, הרבה מרשימת הממדים והמטריקות שאנחנו מכירים יעלמו וידרשו גם הם הקמה פרטנית בהתאם לצורך, כאשר במקרים נפוצים יחסית (הורדת קבצים ונגינת וידאו למשל) ההקמה דווקא יועדה להיות קלה יותר. באותה מגמת צמצום ופרסונליזציה, המערכת מכילה גם כמות קטנה משמעותית של הדוחות המוגדרים כפי שאנחנו מכירים אותם, אבל מאפשרת ממשק חדש ונוח ליצירת דוחות מותאמים אישית למטרות אותן אנחנו מודדים.

אם לסכם, GA4, המבוססת Machine Learning אמורה לסייע לנו המפרסמים להפיק תובנות מבוססות דאטה ולעזור לנו בניתוח הנתונים מדוחות שנרכיב בעצמנו, בהתאם למטרות העסק. אם להתפלסף,  גוגל רוצה לתת לנו בפלטפורמה החדשה פחות דגים וחכות, אלא יותר שיעורי דיג ומדריכי הרכבת חכות  כדי להסביר לנו ש modular less is actually more.

מה יקרה לדאטה שלנו?

החדשות הפסימיות הן שעד כה ההודעה הרשמית של גוגל לא מספקת הרבה רוגע. UA אמורה להיות מושבתת כליל באוקטובר 2023, ויחד איתה הדאטה של אינספור חשבונות שהוקמו בעשור האחרון (לקוחות 360 יהנו משלושה חודשים נוספים). ההמלצה כרגע היא לגבות את המידע בגוגל שיטס, מייקרוסופט אקסל או Big Query. ספק אם אקסל או שיטס יוכלו להכיל כמויות כאלו של מידע, ומי שישתמש בbig query לאחסן את הדאטה, יצטרך גם ללמוד דרכים חדשות להציג ולנתח אותה.

עם זאת, ההשערות האופטימיות שלנו, הן שגוגל לא יאפשרו מעבר של פלטפורמה מבלי לספק אלטרנטיבה שתהיה מותאמת לעבר (backward compatibility), והניחוש שלנו הוא שהם ישאירו בצורה כזו או אחרת את נכסי יוניברסל אנליטיקס. כך או כך, אנחנו לא נחים על זרי האופטימיות ובוחנים אפיקי ייצוא דאטה ואת הדרכים בהן נוכל להציג ולנתח אותה, אם נצטרך.

איך הופכים את הלימון ללימונדה ומה אנחנו עושים הלאה?

השלב הראשון – אפיון
אנחנו ממפים ומאפיינים את הנכסים הפעילים של הלקוחות שלנו. כמו במעבר דירה, מעבר בין הפלטפורמות הוא הזדמנות מעולה לעשות “סדר פסח” בחשבונות- למחוק את מה שלא משרת אותנו בחשבון ולדייק את מה שכן. להבין כמה ממנו משמש אותנו ואיך אנחנו מציגים אותו טוב יותר. במקום לטבוע ברשימת דוחות מוגדרים מראש, GA4 מאפשרת לנו לייצר את הדוחות והמדידה על פי העסק, ולא להתאים את העסק לדוחות. לכן, נרצה להבין כמה ‘ארגזים’ יעברו איתנו לפלטפורמה החדשה, האם המדידה שלנו היום מתאימה, כמה היא באמת משמשת אותנו והאם יש משהו שהיינו רוצים לשנות בה. עכשיו זה הזמן.

השלב השני – הקמה
אנחנו מקימים ללקוחותינו נכסי GA4, שיצברו נתונים במקביל לאנליטיקס הנוכחי. המטרה היא קודם כל ליישר קו לגבי המדידה הקיימת, שיהיה אפשר להשוות ולהבין את הדאטה שנאספת בין שתי הפלטפורמות.

השלב השלישי  – התאמת נכסים
בשלב השלישי נייצר לנכסים הפעילים הקיימים (דשבורדים למשל) גרסה מותאמת GA4.

השלב הרביעי והחשוב מכולם  – תרגול ולמידה
הכי חשוב- לתרגל ולהתרגל במקביל למערכת החדשה, להתנסות בה ולחקור אותה- יחד עם הלקוחות והצוותים שלנו. חשוב לזכור שGA4  היא פלטפורמה חדשה למרבית האנשים, והתפקיד שלנו עכשיו הוא לעזור לכם להתניע ולבצע את המעבר, לחקור אפיקי ייצוא ושימור דאטה, ללמוד וללמד את החידושים והשינויים.

יאללה, אנחנו מוכנים- בואו נצא לדרך.