הנה זה בא!
אני כאן כדי לפרוט אחת ולתמיד את ה מה-איך-ולמה צריך כזה…?
בכותבי שורות אלו יצאתי מנקודת ההנחה שאם כבר הגעת לכאן, אז המושג חוויית משתמש מוכר לך. אני גם בטוחה שלא אגלה לך כאן את הנסתר אבל בהחלט אנסה הטאץ’ שלי להביא לנושא (יצא לי יודה!) ובעיקר לשכנע אותך להטמיע טוב יותר את המושג והערך הזה בעסק שלך.
לחוויית משתמש מגוון שמות ופנים, הרבה לפני שהטמיעו את המושג בתחום הדיגיטל משמעותו הייתה ידועה לכל אבל מאד אמורפית. איש לא הגדיר את הערך הזה על משמעויותיו השונות ובוודאי שזו לא הייתה אז דיסצפלינה מקצועית עם תפקיד אינטגרלי בהמון תחומים.
אבל עברו קצת מים בנהר ואם חושבים על זה, כל תוצר או שירות (דיגיטלי או פיזי) נוצר בכדי שייעשה בו שימוש, נברא לטובת האדם (המשתמש) שעושה בו שימוש ונועד לענות על צורך או לספק פתרון.
וזוהי המציאות משחר הימים, גם אם לא המשגנו אותה עד לפני כמה שנים.
“בְּרֵאשִׁית, בָּרָא אֱלֹהִים, אֵת הַשָּׁמַיִם, וְאֵת הָאָרֶץ” רחוק מדי? לא באמת.. אפילו הBIG GUY יצר במחשבה על קהל היעד שלו.. אבל לענייננו.. נתקדם טיפה קדימה..ביפ בופ..זוכרים את המיני פרידג’ שהמציאו לטובת תקשורת אלחוטית בין אנשים? אני מתכוונת לפלאפונים הראשונים, ששינו לנו ת’חיים בקטע מדהים. המציאו דבר מהפכני ששיפר לנו את המציאות ואיפשר את הבלתי. כל מי שיכל להרשות לעצמו היה בעליו הגאה של מכשיר, למד להשתמש בו, למד לחיות עם העיצוב המגושם, האנטנה, המסך הירוק, הרינגטונים, אחח… הרינגטונים… 🙂 ויודעים למה? כי המוצר נוצר בכדי לספק פתרון פרקטי ולא חוויה. רק התחרות בענף גרמה ליצרניות לנסות לרכוש לעצמן בידול או יתרון, בין השאר על ידי שיפור חווית השימוש במכשירים שלהן.
ויקום אדם חכם ויאמר: design is not just what it looks like and feels like. design is how it works ויראה המשתמש כי טוב ונעים וגמיש ויעיל וירצה להשתמש ולשדרג ולהפיץ ברבים…
מה שאני אומרת הוא שחוויית משתמש טובה היא מרכיב הכרחי לכל תוצר פיזי או דיגיטלי מוצלח ושריד.
ועכשיו שהסברתי מה, בואו ואראה לכם איך… נתחיל מהמשתנים העיקריים במשוואה של כל תוצר: השילוש הקדוש
הלקוחות
המשתמשים
קהל היעד
יזמים
מעצבים
מפתחים
מפרסמים
בעלי אתרים
באנר
פוסט\מודעה
עמוד נחיתה
אתר אינטרנט
אפליקציה
פרופיל באתר הכרויות
קורות חיים
התפיסה שלהם את הרעיון שלי היא שתכריע את היווצרות האינגייג’מנט (שימוש) עם הממשק ואת איכות השיח אודותיו (ביקורת והמלצה)
גם לנו אנשי חוויית משתמש יש מתכון לכל תוצר מנצח ושלבי הכנה שאנחנו מחוייבים להצמד אליהם כדי שהתוצר יהיה מוצלח. לצערי בכל תחום מקצועי צעיר קמים מהר מאד “מומחים” ולאחרונה אני נחשפת ללא מעט כאלו שעל הנייר מבטיחים הרים וגבעות אך בפועל עושים עבודה לוקה בלשון המעטה. כך שאם כבר בחרת להשקיע כסף וזמן ביצירת ממשק חכם והחלטת לפנות לחברה שמתמחה בתחום, אסור להתפשר!
ובגלל שאכפת לי ואני סופר חמודה, משתפת איתך את הצ’ק ליסט שלי (ובתקוה שלך) לתהליכים בעבודת אפיון נכונה ביצירת ממשק דיגיטל חכם:
כמובן שהצ’ק ליסט הנ”ל הוא חלומו הרטוב של כל מאפיין שמכבד את עצמו, אך מה לעשות המצב לא תמיד מתאפשר, לפעמים יש בעיית תקציב, לעיתים יש מגבלות טכניות ועוד. הסוד הוא למצוא את הדרך הנכונה ליישם את התהליך אך לא לדלג על השלבים. שלבים אלו הכרחיים להפקת תוצר מנצח.
כמו כן, חשוב מאד להתעקש שמשתפים אותך בכל שלב ושלב, משקפים לך ומאפשרים לך לקחת חלק בתהליך, להיות שותף מלא ביצירת התוצר שלך. חשוב לשאול שאלות, להבין את הסיבות לכל החלטה של המאפיין, חשוב להתעקש לקבל עובדות. ולהתרחק מכל ספק שאומר לך דברים מסוג “זה הטרנד..” או “ככה אמאזון עושים…” חשוב להקפיד על החלטות מבוססות מחקר ולא דעות.
לאחרונה נכחתי בפגישה בה נזרק לחלל החדר שתחום חוויית המשתמש הוא תחום אפור מבוסס דעות, מה שקודם כל עשה לי צמרמורת בכל הגוף (בקטע רע…) ואחרי שנשמתי הבנתי שיש אמת במה שנאמר אבל מכיוון אחר, חוויית משתמש אכן מבוססת דעות, דעה של המשתמשים שלך היא שתכריע האם הם ימשיכו להשתמש בתוצר שלך או לא, זה נכון לגבי כל תוצר דיגיטלי או פיזי. עם זאת, כל מאפיין/מומחה חווית משתמש שמכבד את עצמו יבסס את ההמלצות שלו למסע צרכני נכון בממשק דיגיטלי על עובדות מבוססות מחקר!
עבורי, חוויית משתמש היא מדע לכל דבר, כמו שכימיה היא המדע שעומד מאחורי כל ארוחה טובה, פסיכולוגיה היא המדע שעומד מאחורי חוויה מושלמת (עוד בנושא תוכלו לקרוא בספר המצוין של DAVID C.EVANS – BOTTLENECKS ALIGNING UX DESIGN WITH USER PSYCHOLOGY)
ועכשיו שהגענו לסעיף ה למה צריך כזה.. אני אתחכם ואבקש מכם לעצום עיניים ולדמיין מצב בו מדברים על התוצר שלכם, משתמשים בו, משבחים אותו, מזכירים אותו בכל מקום, מדרגים אותו ומבקרים אותו לטובה… המממ… וזה למה! 🙂
אז במקום,
XOXO…
UX/UI