הרי כולנו רוצים שהאתר שאנחנו מקדמים או מאפיינים יהיה האתר הכי מצליח, שכמה שיותר אנשים יגיעו אליו בצורה אורגנית ויבצעו בו כמה שיותר המרות לפי מה שהוגדר.
אבל לא מעט פעמים אנחנו מוצאים את עצמנו בצדדים מנוגדים, כאשר בצד אחד יש לנו את אנשי ה-SEO שצועקים ודופקים על השולחן – “אם לא תאפיינו את האתר כמו שאנחנו אומרים, יהיה לכם אתר מדהים עם חוויית משתמש מצויינת, אבל בלי מבקרים!!”, ומצד שני יש לנו את מאפייני חוויית המשתמש שטוענים שאם נביא לאתר מבקרים שלא יבינו מה קורה בו ואיך להשתמש בו אז הם ממילא לא יקנו מאיתנו כלום וגם לא יחזרו אלינו ואז המצב יהיה גרוע הרבה יותר.
חוסר המודעות של אנשי UX לפרקטיקות SEO מקובלות עשוי לגרום לעבודה מיותרת ובעיקר עולה לכולנו עוד כסף ושעות עבודה.
בשביל למנוע (לפחות חלק) מהקונפליקטים, כתבתי את המדריך הבא שמיועד לאנשי UX, בשביל לפתוח להם “חלון” לעולם ה-SEO.
המטרה – שאנשי UX יבינו מה חשוב לנו, מה הדגשים ומה אנחנו חייבים בשביל לקדם את האתר של הלקוח.
יאללה:
זה לא סוד שהעולם כבר מזמן עבר למובייל. אמנם זה נכון שרוב ההמרות באתרים (בעיקר eCommerce) עדיין מגיעות מדסקטופ. אבל עדיין כ-75% מהתנועה לאתר שלכם תגיע ממובייל, וזו תהיה הפעם הראשונה שהם נפגשים עם המותג שלכם, אז למה לתת להם חוויה פחותה מהדסקטופ? והרי משתמשים עדיין יבצעו המרות בגרסת המובייל של האתר שלכם, אז זו הזדמנות מעולה לשפר את אחוז ההמרה מהמובייל.
למה זה חשוב ל-SEO?
החל מסוף מרץ 2018, גוגל באופן רשמי עברו ל-Mobile First Indexing.
אם עד עכשיו גוגל השתמשו בגרסת הדסקטופ בשביל “להבין” אתרי אינטרנט, מאותו רגע הם עושים זאת לפי גרסת המובייל של האתר. המשמעות שמבחינת גוגל, אתר המובייל שלכם היא הגרסה שמייצגת את האתר, ועל פיה יקבעו הדירוגים של האתר על מילות המפתח השונות שאנשי ה-SEO מקדמים. אנחנו לא יכולים להסתיר חלק מהתוכן הטקסטואלי במובייל כי זה עמוס או נראה פחות טוב, והתוכן בגרסת המובייל חייב להיות נגיש במלואו לגוגל ואפילו צריך להיות טוב יותר במובייל מאשר בדסקטופ.
Having Said That… ממליץ לכם לקרוא את המאמר של מומחית חוויית המשתמש שלנו, אורלי שלף, על כך שחשוב לעצב את חוויית המשתמש לפי מאפייני ההתנהגות של המשתמשים שלנו, מומלץ ב(מפת) חום!
למרות שזה היה ידוע במשך תקופה ארוכה שמהירות טעינה היא אחד מגורמי הדירוג החשובים שגוגל לוקחים בחשבון, גוגל רק הצהירו על על כך רשמית בינואר 2018. ובין השאר דיברו על כך שזה הופך להיות פרמטר דירוג מרכזי בדירוג (עם דגש על מובייל) עקב שורה של סיבות שקשורות לנושאים של חוויית משתמש. די ברור מאליו, לא? אתר שנטען מהר יותר = חוויית משתמש טובה יותר.
לאנשי UX מן הסתם גם חשוב נושא מהירות האתר כי זה פקטור מאוד משמעותי בחווית המשתמש ולרוב הם יתקלו בזה בעת כתיבת מסמך אפיוני למפתח.
אבל חוויית משתמש היא לא רק מהירות הטעינה.
מדובר במכלול של פרמטרים אשר תלויים בהרבה גורמים, והכוונה שלי בסעיף זה היא להבין על מה אנחנו יכולים לשלוט בנושא מהירות הטעינה בנוגע לחוויית המשתמש.
אז מה אפשר לעשות?
SEO מתבסס בצורה משמעותית על תוכן טקסטואלי, וזה לא הולך להשתנות בזמן הקרוב. בדרך כלל נמצא תוכן בעמודי מאמרים או בעמודי מוצרים באתרי eCommerce (לא תמיד מזינים שם הרבה תוכן, אבל מומלץ לתת כמה שיותר פרטים על המוצר כדי להסיר חששות מפני הרכישה). אבל יש גם תבניות עמודים שבהן הנושא עשוי להיות בעייתי יותר, ושלדעתי מאוד חשוב לשים עליהן דגש בעת אפיון אתר:
בעמוד הזה מקדמים את הביטויים “Men’s Boots”, “Leather Boots”, “Suede Boots” ועוד מגוון ביטויים שונים, ויחד עם גורמים נוספים, הטקסט בתחילת העמוד מאוד עוזר לגוגל להבין את תוכן העמוד.
יחד עם זאת, טקסט כזה, שמופיע בראשית עמוד קטגוריה יכול דווקא ליצור חשש אצל בעלי האתר מתוך חשיבה שכמות גדולה של טקסט למטרת SEO תדחוק מטה את המוצרים ותגרום לנראות פחות טובה של העמוד בדסקטופ (שבו מתבצעות רוב המכירות), ומה בכלל קורה במובייל?
אז במובייל asos השתמשו בפתרון שמציג רק חלק מהטקסט ועושה שימוש בכפתור View More:
זה פתרון טוב משום שגם הבוט של גוגל יכול לקרוא את התוכן ולהשתמש בו לצרכי דירוג ואינדוקס וגם במידה ומשתמשים רוצים לקרוא את התוכן, אנחנו נותנים להם את הכוח להחליט על כך.
פתרון נוסף לבעלי אתרים/מאפיינים שלא רוצים לכלול טקסט בתחילת העמוד הוא לשים את התוכן בתחתית העמוד, שם הוא יסרק על ידי הבוט של גוגל, אך פחות יהיה נגיש למשתמשים. ג’ון מיולר מגוגל התייחס לנושא הזה לאחרונה וחידד ואמר ש”הייתי מנסה לדבוק בתוכן אינפורמטיבי מאוד ולשים את זה במקום שבו אתה חושב שמשתמשים יוכלו לראות את זה. במיוחד אם זה תוכן שאתה רוצה לספק למשתמשים.”
הכי טוב להסביר את זה עם דוגמה:
הגעתי לפגישה אצל לקוח במטרה שחברת ה-UX תציג את האפיון החדש של האתר. ישבנו וראינו את האפיון והכל היה טוב ויפה עד שהגענו לעמוד הסניפים.
זוכרים את הדוגמה שלי לתוכן בעמודי סניפים בפסקה שממש מעל הפסקה הזו?
אז חברת ה-UX אפיינה במקום המצב הקיים כיום (עמודי סניפים נפרדים לכל עיר, שעליהם מקדמים סט ביטויים של {שם שירות גנרי} + {שם עיר}) מן מנוע חיפוש סניפים שמאגד את כל הסניפים בעמוד אחד.
מבחינתם זה מצב מעולה כי המשתמש לא צריך לשוטט באתר בשביל למצוא את הסניף הרלוונטי אליו, אבל מה עם כל המשתמשים שמחפשים את המידע הזה בגוגל? מה עם האנשים שמחפשים “פיצה בתל אביב”, “השכרת רכב בירושלים” וכו’? במצב כזה שריכזנו הכל לעמוד אחד הם בחיים לא יגיעו לעמוד הייעודי ואנחנו מפספסים פה המון תנועה אורגנית רלוונטית.
מדי פעם מתגלגלים לפתחנו אתרים שכל לחיצה בתפריט זורקת אותנו למקום אחר בעמוד / משנה את תוכן העמוד ללא שינוי כתובת העמוד (קללת ה-# בכתובות URL). הרגתם. את. ה-SEO.
אם לא הסברתי את זה מספיק מקודם אז אגיד את זה פעם נוספת עכשיו – אם אין עמודים באתר, היכולת שלנו לקדם אותו יורדת בצורה דרמטית.
אז תעשו עמודים באתרים, טוב?
לסיכום,
בסך הכל אנשי SEO ואנשי UX אמורים להסתדר, והמטרה שלנו מאוד דומה. שנינו רוצים שכמה שיותר אנשים יגיעו לאתר, שיהיה להם כמה שיותר נעים ואינטואיטיבי להשתמש באתר, ושכמה שיותר מהם יקנו או ימירו באתר. עם קצת יותר שיתוף פעולה נביא הרבה יותר ערך ללקוחות שלנו 🙂
אז אם אתם חברה שנמצאת בשלבי אפיון של אתר חדש או נכס קיים, או אם אתם מאפייני חוויית משתמש שרוצים להעשיר ולהעמיק את התוצר שתתנו ללקוחות שלכם – צרו איתנו קשר