X

  • שנהיה בקשר?
    כל שאלה או בקשה תתקבל בברכה

    שדות המסומנים ב * הינם שדות חובה

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

מה אנשי SEO רוצים מאנשי UX? המדריך המלא

מומחי SEO ומאפייני UX לכאורה אמורים להיות החברים הכי טובים, נכון?
התראות ישירות לתיבת המייל שלך
על כל מה שחדש בעולם הדיגיטל?
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

הרי כולנו רוצים שהאתר שאנחנו מקדמים או מאפיינים יהיה האתר הכי מצליח, שכמה שיותר אנשים יגיעו אליו בצורה אורגנית ויבצעו בו כמה שיותר המרות לפי מה שהוגדר.

אבל לא מעט פעמים אנחנו מוצאים את עצמנו בצדדים מנוגדים, כאשר בצד אחד יש לנו את אנשי ה-SEO שצועקים ודופקים על השולחן – “אם לא תאפיינו את האתר כמו שאנחנו אומרים, יהיה לכם אתר מדהים עם חוויית משתמש מצויינת, אבל בלי מבקרים!!”, ומצד שני יש לנו את מאפייני חוויית המשתמש שטוענים שאם נביא לאתר מבקרים שלא יבינו מה קורה בו ואיך להשתמש בו אז הם ממילא לא יקנו מאיתנו כלום וגם לא יחזרו אלינו ואז המצב יהיה גרוע הרבה יותר.

חוסר המודעות של אנשי UX לפרקטיקות SEO מקובלות עשוי לגרום לעבודה מיותרת ובעיקר עולה לכולנו עוד כסף ושעות עבודה.
בשביל למנוע (לפחות חלק) מהקונפליקטים, כתבתי את המדריך הבא שמיועד לאנשי UX, בשביל לפתוח להם “חלון” לעולם ה-SEO.

המטרה – שאנשי UX יבינו מה חשוב לנו, מה הדגשים ומה אנחנו חייבים בשביל לקדם את האתר של הלקוח.

יאללה:

Basic SEO – קצת על דברים בסיסיים שמבחינת אנשי SEO הם א-ב:

  • כותרת H1: מבחינת Best Practice, מומלץ שבכל עמוד באתר תהיה כותרת מרכזית, שתופיע ב-Fold הראשון של העמוד ותופיע מעל כותרות משנה. כן – גם בעמוד הבית. לכותרת H1 יש משקל בעיני גוגל כפרמטר דירוג, והעובדה האם היא קיימת בעמוד או לא, לעיתים עשויה להיות מה שיטה את הכף מי במקום הראשון על מילת מפתח מסויימת.
  • Breadcrumbs: פירורי לחם הם דרך מעולה להסביר לגולש איפה הוא נמצא בהיררכיה של האתר כשהוא נוחת בעמוד פנימי שהוא לא עמוד הבית או עמוד מרכזי. מבחינת SEO, פירורי לחם תורמים בכך שהם מגדילים משמעותית את כמות הקישורים הפנימיים באתר, וכן הם עוזרים לגוגל להבין את מבנה האתר ואת היררכיית התוכן. וכן – פירורי לחם גם במובייל.
  • עמודים. פיזיים. שאשכרה נמצאים שם: פעמים רבות אנחנו נתקלים באפיונים שלמעשה מונעים יצירת עמודי HTML. איפה? למשל באתרי eCommrece כשלוחצים על מוצרים בקטגוריות אז במקום לעבור לעמוד המוצר אז מוצרים יוצגו בתוך Lightbox. גוגל לא יכול לקרוא את זה ובכך הפוטנציאל של האתר להיות מדורג בתוצאות החיפוש על מוצרים שנמכרים בו יורד דרמטית.

כאשר אתם מאפיינים אתר, תתחילו מהמובייל

זה לא סוד שהעולם כבר מזמן עבר למובייל. אמנם זה נכון שרוב ההמרות באתרים (בעיקר eCommerce) עדיין מגיעות מדסקטופ. אבל עדיין כ-75% מהתנועה לאתר שלכם תגיע ממובייל, וזו תהיה הפעם הראשונה שהם נפגשים עם המותג שלכם, אז למה לתת להם חוויה פחותה מהדסקטופ? והרי משתמשים עדיין יבצעו המרות בגרסת המובייל של האתר שלכם, אז זו הזדמנות מעולה לשפר את אחוז ההמרה מהמובייל.

למה זה חשוב ל-SEO?

החל מסוף מרץ 2018, גוגל באופן רשמי עברו ל-Mobile First Indexing.
אם עד עכשיו גוגל השתמשו בגרסת הדסקטופ בשביל “להבין” אתרי אינטרנט, מאותו רגע הם עושים זאת לפי גרסת המובייל של האתר. המשמעות שמבחינת גוגל, אתר המובייל שלכם היא הגרסה שמייצגת את האתר, ועל פיה יקבעו הדירוגים של האתר על מילות המפתח השונות שאנשי ה-SEO מקדמים. אנחנו לא יכולים להסתיר חלק מהתוכן הטקסטואלי במובייל כי זה עמוס או נראה פחות טוב, והתוכן בגרסת המובייל חייב להיות נגיש במלואו לגוגל ואפילו צריך להיות טוב יותר במובייל מאשר בדסקטופ.
Having Said That… ממליץ לכם לקרוא את המאמר של מומחית חוויית המשתמש שלנו, אורלי שלף, על כך שחשוב לעצב את חוויית המשתמש לפי מאפייני ההתנהגות של המשתמשים שלנו, מומלץ ב(מפת) חום!

תחשבו על מהירות האתר

למרות שזה היה ידוע במשך תקופה ארוכה שמהירות טעינה היא אחד מגורמי הדירוג החשובים שגוגל לוקחים בחשבון, גוגל רק הצהירו על על כך רשמית בינואר 2018. ובין השאר דיברו על כך שזה הופך להיות פרמטר דירוג מרכזי בדירוג (עם דגש על מובייל) עקב שורה של סיבות שקשורות לנושאים של חוויית משתמש. די ברור מאליו, לא? אתר שנטען מהר יותר = חוויית משתמש טובה יותר.
לאנשי UX מן הסתם גם חשוב נושא מהירות האתר כי זה פקטור מאוד משמעותי בחווית המשתמש ולרוב הם יתקלו בזה בעת כתיבת מסמך אפיוני למפתח.
אבל חוויית משתמש היא לא רק מהירות הטעינה.
מדובר במכלול של פרמטרים אשר תלויים בהרבה גורמים, והכוונה שלי בסעיף זה היא להבין על מה אנחנו יכולים לשלוט בנושא מהירות הטעינה בנוגע לחוויית המשתמש.

אז מה אפשר לעשות?

  • שימוש בתמונות: אין כמעט אתרים בלי תמונות, ותמונות כבר מזמן הפכו לדרך ויזואלית שמעבירה מסרים חשובים. אבל לעיתים רבות נמצא באתרים סליידרים ענקיים עם תמונות כבדות שמכבידות על מהירות האתר, או מקומות אחרים באתר שלא צורך מוצגות בהן תמונות גדולות מדי. צריך לחשוב האם באמת שימוש בתמונות ענקיות או שימוש בכמויות גדולות של תוכן ויזואלי יתרמו לחוויית המשתמש ויעודדו את המשתמשים לבצע את הפעולות שאנחנו רוצים.
  • שימוש ב-Lazy Load: טעינת אלמנטים מסוימים שמתבצעת לא במהלך הטעינה הראשונית של העמוד (Lazy Load) היא דרך מעולה לשפר את מהירות האתר. זאת מכיוון שהדפדפן לא צריך לטעון את כל תוכן העמוד במהלך הטעינה הראשונית וחלק ניכר מהדברים הכבדים (למשל תמונות או כמויות גדולות של מוצרים בעמוד קטגוריה) יכולים להיטען רק אחרי שגוללים למטה.

תמיד תשאירו מקום לתוכן (ותזכרו שלא כל גולש מתחיל את המסע באתר בעמוד הבית)

SEO מתבסס בצורה משמעותית על תוכן טקסטואלי, וזה לא הולך להשתנות בזמן הקרוב. בדרך כלל נמצא תוכן בעמודי מאמרים או בעמודי מוצרים באתרי eCommerce (לא תמיד מזינים שם הרבה תוכן, אבל מומלץ לתת כמה שיותר פרטים על המוצר כדי להסיר חששות מפני הרכישה). אבל יש גם תבניות עמודים שבהן הנושא עשוי להיות בעייתי יותר, ושלדעתי מאוד חשוב לשים עליהן דגש בעת אפיון אתר:

  • עמוד בית: זה כמובן תלוי בסוג האתר, אבל בעמוד הבית בדרך כלל נמצא באנרים גדולים שמתקשרים מוצרים מובילים, קישורים לקטגוריות מרכזיות ומידע חיוני למשתמשי האתר. אבל מה אם אנחנו רוצים לקדם מילת מפתח מרכזית בעמוד הבית? במצב כזה, עדיף תמיד ליצור אזור לטקסט “אווירה” שבו נוכל להכניס פסקה אינפורמטיבית שתכיל מילות מפתח רלוונטיות.
  • עמודי קטגוריה: עמודי קטגוריה (במיוחד ב-eCommerce) הם בעלי פוטנציאל להיות מנוע צמיחה רציני מאוד בכל מה שקשור ל-SEO. אלו עמודים שמרכזים כמות גדולה של מוצרים דומים ומאגדת אותם למקום אחד, מה שהופך אותם לעמודים מרכזיים באתר בתחום שהם עוסקים בו. גם כאן תוכן טקסטואלי הוא קריטי לקידום העמוד. לא מאמינים לי? אז תאמינו ל-asos שעושים את זה בעמודי הקטגוריות שלהם בשביל להיות מדורגים על מילות מפתח שונות:

תמונה של האתר של ASOS

בעמוד הזה מקדמים את הביטויים “Men’s Boots”, “Leather Boots”, “Suede Boots” ועוד מגוון ביטויים שונים, ויחד עם גורמים נוספים, הטקסט בתחילת העמוד מאוד עוזר לגוגל להבין את תוכן העמוד.
יחד עם זאת, טקסט כזה, שמופיע בראשית עמוד קטגוריה יכול דווקא ליצור חשש אצל בעלי האתר מתוך חשיבה שכמות גדולה של טקסט למטרת SEO תדחוק מטה את המוצרים ותגרום לנראות פחות טובה של העמוד בדסקטופ (שבו מתבצעות רוב המכירות), ומה בכלל קורה במובייל?

אז במובייל asos השתמשו בפתרון שמציג רק חלק מהטקסט ועושה שימוש בכפתור View More:
האתר של אסוס במובייל VIEW

זה פתרון טוב משום שגם הבוט של גוגל יכול לקרוא את התוכן ולהשתמש בו לצרכי דירוג ואינדוקס וגם במידה ומשתמשים רוצים לקרוא את התוכן, אנחנו נותנים להם את הכוח להחליט על כך.

פתרון נוסף לבעלי אתרים/מאפיינים שלא רוצים לכלול טקסט בתחילת העמוד הוא לשים את התוכן בתחתית העמוד, שם הוא יסרק על ידי הבוט של גוגל, אך פחות יהיה נגיש למשתמשים. ג’ון מיולר מגוגל התייחס לנושא הזה לאחרונה וחידד ואמר ש”הייתי מנסה לדבוק בתוכן אינפורמטיבי מאוד ולשים את זה במקום שבו אתה חושב שמשתמשים יוכלו לראות את זה. במיוחד אם זה תוכן שאתה רוצה לספק למשתמשים.”

  • עמודי סניפים: לכאורה עמודי סניפים של רשת צריכים לספק מידע על הסניף כמו מס’ הטלפון, כתובת, שעות פתיחה ועוד, נכון? אז זהו, שגם פה אפשר להשתמש בתוכן בשביל לקבל עוד תנועה אורגנית. איך?
    עמודי סניפים מאפשרים לנו לקדם מילות מפתח שקשורות לשירות/מוצר שלנו בעיר/אזור מסוים, למשל – “פיצה בתל אביב”, “השכרת רכב בירושלים”, “חנות רהיטים בחיפה” וכו’. ויחד עם המידע שחייב להיות בעמוד הסניף, אפשר גם להוסיף טקסט למטרות SEO שמסביר על השירות שלנו עם התמקדות בעיר, מה שיעזור לקדם את העמוד על הביטויים הגנריים הללו.

לא למהר “להעלים” דפים

הכי טוב להסביר את זה עם דוגמה:
הגעתי לפגישה אצל לקוח במטרה שחברת ה-UX תציג את האפיון החדש של האתר. ישבנו וראינו את האפיון והכל היה טוב ויפה עד שהגענו לעמוד הסניפים.

זוכרים את הדוגמה שלי לתוכן בעמודי סניפים בפסקה שממש מעל הפסקה הזו?

אז חברת ה-UX אפיינה במקום המצב הקיים כיום (עמודי סניפים נפרדים לכל עיר, שעליהם מקדמים סט ביטויים של {שם שירות גנרי} + {שם עיר}) מן מנוע חיפוש סניפים שמאגד את כל הסניפים בעמוד אחד.
מבחינתם זה מצב מעולה כי המשתמש לא צריך לשוטט באתר בשביל למצוא את הסניף הרלוונטי אליו, אבל מה עם כל המשתמשים שמחפשים את המידע הזה בגוגל? מה עם האנשים שמחפשים “פיצה בתל אביב”, “השכרת רכב בירושלים” וכו’? במצב כזה שריכזנו הכל לעמוד אחד הם בחיים לא יגיעו לעמוד הייעודי ואנחנו מפספסים פה המון תנועה אורגנית רלוונטית.

חלאס כבר עם One Page Websites

מדי פעם מתגלגלים לפתחנו אתרים שכל לחיצה בתפריט זורקת אותנו למקום אחר בעמוד / משנה את תוכן העמוד ללא שינוי כתובת העמוד (קללת ה-# בכתובות URL). הרגתם. את. ה-SEO.
אם לא הסברתי את זה מספיק מקודם אז אגיד את זה פעם נוספת עכשיו – אם אין עמודים באתר, היכולת שלנו לקדם אותו יורדת בצורה דרמטית.
אז תעשו עמודים באתרים, טוב?

לסיכום,
בסך הכל אנשי SEO ואנשי UX אמורים להסתדר, והמטרה שלנו מאוד דומה. שנינו רוצים שכמה שיותר אנשים יגיעו לאתר, שיהיה להם כמה שיותר נעים ואינטואיטיבי להשתמש באתר, ושכמה שיותר מהם יקנו או ימירו באתר. עם קצת יותר שיתוף פעולה נביא הרבה יותר ערך ללקוחות שלנו 🙂

אז אם אתם חברה שנמצאת בשלבי אפיון של אתר חדש או נכס קיים, או אם אתם מאפייני חוויית משתמש שרוצים להעשיר ולהעמיק את התוצר שתתנו ללקוחות שלכם – צרו איתנו קשר