X

  • שנהיה בקשר?
    כל שאלה או בקשה תתקבל בברכה

    שדות המסומנים ב * הינם שדות חובה

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

אחרי קנס בגובה 5 מיליארד דולר, פייסבוק מבטיחה לעשות יותר בשביל לשמור על המידע שלנו

כל מה שנדרש בשביל לשנות את עמדתה של פייסבוק זה קצת לחץ ציבורי – וקנס של כמה מיליארדים. בעקבות הפסיקה הפדרלית, החברה התחייבה להעלות את ההגנה על פרטיות המשתמשים, אך מוקדם לומר איך זה ישפיע על עולם הפרסום
התראות ישירות לתיבת המייל שלך
על כל מה שחדש בעולם הדיגיטל?
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

בעקבות פרשת קיימברידג’ אנליטיקה, נציבות הסחר הפדרלית בארה”ב (FTC) ופייסבוק הגיעו בסוף חודש יולי להסדר במסגרתו תשלם פייסבוק קנס שיא בגובה 5 מיליארד דולר (ונטפליקס מצאו תירוץ להפיק עוד סרט תיעודי).

זהו הקנס הגבוה ביותר שהוטל על ידי הנציבות מאז הקמתה, גם אם יש מי שטען שהחברה, ששווה קרוב ל- 570 מיליארד דולר, יצאה בזול. ואכן, פייסבוק סיימה את הרבעון השני של 2019 עם רווח של 5.7 מיליארד דולר (לאחר הפרשה של 2 מיליארד דולר לקנס, אם תהיתם) וקפיצה של 28% בהכנסות – מעל תחזיות האנליסטים בשוק.

אולם מלבד הקנס, כולל ההסדר גם שורה של דרישות הגנה על פרטיות שבהן פייסבוק תחויב מעתה לעמוד. בנוסף, המנכ”ל מארק צוקרברג יישא באחריות פלילית, השימוש במידע של הגולשים יוגבל ותוקם וועדה עצמאית להגנת פרטיות המשתמשים.

צוקרברג אחראי

למי שפספס את אירועי הפרקים הקודמים, במסגרת השערורייה סביב חברת קיימברידג’ אנליטיקה, הגיע מידע על 87 מיליון משתמשי פייסבוק לידי החברה במטרה להשפיע על הבחירות בארה”ב. באמצעות נתונים אישיים שנאספו מפייסבוק, הצליחה קיימברידג’ אנליטיקה לפלח את ציבור הבוחרים, לחלק אותם לסגמנטים פסיכולוגיים ולהשפיע עליהם באמצעות פרסומים מניפולטיביים ומותאמים רגשית – ובכך ניסתה להטות את הכף בבחירות, בהשקעה יומית של מיליון דולר בפרסום המסרים בפייסבוק.

הטענה כלפי פייסבוק הייתה כי ידעה על איסוף המידע שמבצעת קיימברידג’ אנליטיקה מתוך הפרופילים של גולשיה, ולא פעלה על מנת למנוע זאת. החקירה של ה-FTC התמקדה בבדיקה אם העובדה כי לקיימברידג’ אנליטיקה הייתה אפשרות להוציא מידע על מיליוני גולשים היוותה הפרה של הסכם מ-2011 בין הרשות לבין פייסבוק, הסכם שעסק גם הוא בהגנה על פרטיות המשתמשים.

כאמור, בנוסף לקנס, הסכימה פייסבוק לשורה של שינויים מבניים בחברה, שנועדו להבטיח את הפרטיות של המשתמשים. החברה חוייבה להקים ועדת פרטיות חדשה ועצמאית, שתפקח על מדיניות הפרטיות של החברה ותמנע שימוש לרעה בפרטי המשתמשים. על צוקרברג ובכירים נוספים בחברה תוטל גם אחריות אישית להבטיח שהחברה תעמוד בתנאי ההסכם, והם יצטרכו להתחייב בכל רבעון בפני ה-FTC שהחברה עומדת בתנאים, אחרת יוכלו לעמוד בפני עונשים פליליים ואזרחיים. עוד חוייבה פייסבוק לעמוד בכללי דיווח חדשים על פרצות אבטחה ודליפות מידע, ומעתה היא תצטרך לדווח לגוף עצמאי (שיאושר על ידי ה-FTC) על כל דליפת מידע שנוגעת ליותר מ-500 משתמשים, תוך 30 ימים מרגע גילוי המקרה.

האחריות הנדרשת בהסכם זה, תקפה לכל האפליקציות בבעלות פייסבוק (כלומר פייסבוק, אינסטגרם, מסנג’ר ו-וואסטאפ), ועולה על החוק האמריקאי הנוכחי. היא מציגה תהליכים מחמירים יותר לזיהוי סיכוני פרטיות, תיעוד רב יותר של סיכונים אלה ואמצעים גורפים יותר כדי להבטיח שפייסבוק עומדת בדרישות החדשות.

בעקבות ההסכם הוציאה פייסבוק הודעה רשמית בה היא מבטיחה לבנות תכנית פרטיות שמציבה סטנדרט חדש לתעשייה: “אנו יודעים כי באחריותנו להגן על אנשים מפני נזק, ולתת לאנשים שליטה רבה יותר על פרטיותם, הנתונים והתכנים שהם רואים”.

קודם נשנה את מדיניות הפרטיות במנהטן, ואז גם בברלין

כעת, פייסבוק מתחייבת לעשות יותר ומבטיחה להיות שקופה ואחראית יותר. “אנו נבצע שינוי מהותי בדרך בה אנו ניגשים לעבודה שלנו. ההנחיות החדשות בנויות על הגישה הנוכחית שלנו על ידי חיזוק הן של דרישות הפרטיות בהן עלינו לעמוד, והן של רמת הפיקוח. כחלק ממאמץ זה, נבצע סקירה של המערכות שלנו. אנו מצפים שתהליך זה יציף סוגיות – זה חלק מהמטרה שלו. כשזה יקרה אנחנו נעבוד במהירות על מנת לטפל בהן.

“אנו נהיה שקדניים יותר באופן שבו אנו מבצעים מעקב אחר פרצות ושימוש לרעה בנתונים, ונדרוש ממפתחים להיות אחראים בנוגע לדרכים בהן הם משתמשים בנתונים ועומדים במדיניות שלנו. אנו מחויבים להחזיר את האמון בנו באמצעות הפעולות שאנו מבצעים. אנחנו לא אותה חברה שהיינו פעם, ואנחנו נחושים לעשות יותר כדי לשמור על המשתמשים שלנו.”

למרות של-FTC סמכות שיפור רק בארצות הברית, פייסבוק הבטיחה ליישם את השינויים החדשים בכל העולם. “אמנם הוראה זו אינה משפיעה על התחייבויותינו במסגרת ה-GDPR, החלים על נתוני משתמשים באיחוד האירופי, אך אנו מצייתים הן לתנאים שהוצבו במסגרת הסכם ה-FTC והן ל-GDPR. חשוב מכך, אנו מאמינים כי הנחייה זו מעניקה לנו את ההזדמנות לשפר את רמת פרטיות תוך המשך בנייה והשקה של מוצרים חדשים”.

ואיך זה ישפיע עלינו כמפרסמים?

נכון לעכשיו, הדרישות של פייסבוק ממפרסמים לא משתנות. עם זאת, סביר שבקרוב נגלה שינויים בדרך בה אנחנו רגילים לעבוד וליצור קהלים בפלטפורמה, כפי שהיה בתקופה בה הגבלות GDPR נכנסו לתוקף.

כזכור, כחלק מהשינויים שהחלו לצוץ בתחילת 2018, נתבקשו המפרסמים לקבל אחריות על המידע הנמצא ברשימות ה-Custom Audiences שהם מעלים לפייסבוק (כגון טעינת טלפונים או כתובות דוא”ל מתוך רשימות תפוצה) ולהצהיר מהיכן התקבלו הנתונים; האפשרות לראות גדלים של קהלי Custom Audience הוגבלה (למשל לא ניתן לדעת מה גודלו של קהל הקטן מ-1000 אנשים); ועוד שינויים שביטאו את הקשחת הקריטריונים בכל הנוגע לטירגוט קהלים מרשימות.

האם גם ההסכם הנוכחי עם ה-FTC יביא איתו שינויים נוספים? נצטרך לעקוב ולגלות בהמשך.