כל מי שמנהל אתר יודע את החשיבות של מדידה מלאה. וככל שיש לנו יותר data, ואיתה גם יותר תובנות, עולה הצמא שלנו לקבל עוד נתונים שיאפשרו לנו לשפר אף יותר את הנכס הדיגיטלי ואת הקמפיינים המובילים אליו. גוגל, שמנסה להוביל את שוק המדידה – מחד בעזרת google analytics ומאידך בעזרת google tag manager – ממשיכה לספק לנו כלים נוספים שיעשו בדיוק את זה.
ממש אתמול התבשרנו על הוספה של שני פיצ’רים חדשים ב-GTM, שיקפיצו באופן משמעותי את יכולות המדידה של האתר. מדובר בטריגרים חדשים שיאפשרו מדידה של התנהגויות, שעד כה המעקב אחריהן היה מורכב ודרש התערבות מתכנת:
כאמור, עד כה היה ניתן למדוד התנהגויות אלה באמצעות סקריפטים, אבל אלה העמיסו על התג מנג’ר והצריכו מעט ידע בקוד על מנת לעבוד איתם בצורה חלקה. במאמר הזה נציג את הטריגרים החדשים והמשתנים התומכים בהם ונסביר כיצד לעבוד איתם נכון.
נניח שאתם מנהלים אתר תוכן או שיש באתר שלכם בלוג. אתם רואים את נפח התנועה, עוקבים אחר יחס הנטישה – אבל האם הגולשים שמגיעים לעמוד אכן קוראים את התוכן? הטריגר הראשון שגוגל הכניסה אתמול מאפשר לענות על השאלה החשובה הזו. טריגר זה עוקב אחרי גלילה בעמוד.
בשלב ראשון נבחר האם ברצוננו למדוד גלילה אנכית או אופקית. שימו לב כי ניתן לשלב גם גלילה אופקית וגם גלילה אנכית באותו טריגר, אך במידה ותבחרו לעשות זאת הטריגר יופעל רק במקרה ששני התנאים ימולאו. במידה ותרצו לעקוב אחרי גלילה אופקית ואנכית, אבל שכל אחת מהגלילות תימדד בנפרד, תצטרכו להגדיר שני טריגרים שונים. לצורך הדוגמה כאן בחרנו בגלילה אנכית.
לאחר שבחרנו אחרי איזה סוג גלילה נרצה לעקוב, נגדיר האם ברצוננו למדוד כמה מהעמוד נגלל לפי אחוזים מעמוד או לפי פיקסלים. בדוגמה כאן בחרתי לשלוח את הטריגר בגלילה של 25, 50 75 ו-100 אחוזים מהעמוד. כמו בכל טריגר אחר, גם כאן אני יכול לבחור האם להפעיל את הטריגר בכל העמודים או רק בעמודים מסוימים.
ביחד עם הוספת הטריגר, גוגל הוסיפה גם משתנים מובנים שיקלו על השימוש בו:
המשתנים האלו יכולים כמובן לסייע לנו בהגדרות ספציפיות של הטריגר, אבל גם באיוונט שאנחנו שולחים לאנליטיקס.
נקים תג UA מסוג Event ונכניס בו את הערכים הבאים, שיאפשרו לנו למדוד אילו עמודים נגללו וכמה אחוזי גלילה (או פיקסלים של גלילה) היו בכל אחד:
לא תמיד נרצה שכל גלילה תיספר כ-interaction hit, מכיוון שיש לכך השפעה על מדדים אחרים (כמו אחוזי הנטישה). כדי להגדיר את כל הגלילות כ-interaction נבחר False, וכדי להגדיר את כל הגלילות כ-non interaction לבחור ב-True.
במידה ונרצה למשל להגדיר רק גלילה של 25% כ-non interaction ואת כל השאר כ-interaction, נוכל לעשות זאת באמצעות משתנה פשוט מסוג Custom JavaScript שנראה כך:
function() {
return {{Scroll Depth Threshold}} === 25;
}
משתנה זה מחזיר True עבור גלילה של 25% ו- Falseעבור גלילות אחרות.
הטריגר השני שגוגל השיקה אתמול, הוא לדעתי אחד הטריגרים המוצלחים ביותר בתג מנג’ר. טריגר זה עוקב אחר חשיפת אלמנטים בעמוד – האם אלמנט מסוים (כפתור, כותרת, טופס, תמונה וכו’) הופיע בפועל על מסך הטלפון או המחשב של הגולש? בנוסף, טריגר זה גם נותן פתרון פשוט לבעיה מוכרת – מדידת לידים באתר שאין בו עמוד תודה (ואין איוונט על טופס הליד).
הטריגר מאפשר לזהות אלמנטים לפי ID או לפי CSS Selector. בדוגמה כאן אנחנו מודדים כמה גולשים נחשפו לטופס הליד שהלקוח מיקם ב-footer לפי CSS Selector.
לאחר שזיהינו את האלמנט שאת חשיפתו נרצה למדוד, ניגש להגדרות המדידה. בחלק המוקף באדום נגדיר האם אנחנו רוצים שהטריגר יופיע פעם אחת בכל עמוד, פעם אחד עבור כל אלמנט או בכל פעם שהאלמנט נחשף.
בנוסף ישנן הגדרות מתקדמות לטריגר שמאפשרות מדידה עוד יותר חכמה. כך נוכל להגדיר שהטריגר יופעל רק בחשיפה של אחוז מסוים מהאלמנט, או רק במידה והאלמנט הופיע למשך שניות שהגדרנו.
בדוגמה כאן הגדרנו חשיפה של לפחות 50% מהאלמנט למשך חמש שניות, מתוך הנחה שבפחות מכך הגולש לא באמת נחשף לטופס.
ההגדרה המתקדמת האחרונה (שלא סומנה בדוגמה שלנו) מאפשרת לנו לעקוב אחרי אלמנטים שלא הופיעו בעמוד בטעינה הראשונית שלו אלא רק בעקבות פעולה מסוימת. אפשרות זאת יעילה במיוחד לצורך מעקב אחרי השארת לידים באתרים שמציגים הודעת תודה באותו עמוד בו הושאר הליד. כל מה שנצטרך לעשות הוא לאתר את הסלקטור של הודעת התודה ולהגדיר טריגר לליד עבור כל מי שהאלמנט הזה נחשף בפניו.
גם עם הטריגר הזה גוגל הוסיפה כמה משתנים מובנים שאמורים להקל על השימוש בו:
משתנים אלו נכללים אמנם כברירת מחדל בהגדרות המתקדמות אבל יכול להיות להם ערך רב מבחינת מדידה. למשל, אם לקוח מעוניין לקדם אירוע מסוים בעמוד הבית שלו, נוכל לבדוק כמה אחוזים מאלמנט שמקדם את האירוע נחשפו בפני הגולש ולכמה זמן.
הטריגרים החדשים של תג מנג’ר מצטרפים לטריגר שנוסף לפני כחודש, ומאפשר מעקב אחרי צפייה בסרטוני יוטיוב שמוטמעים באתר. חידושים אלו מקלים על המדידה באמצעות תג מנג’ר, ומאפשרים לנו לבצע אופטימיזציה טובה יותר לקמפיינים וניתוח מעמיק יותר של הפעילות באתר.