גוגל מוציאה בימים הקרובים לממשק האנליטיקס דוחות שיאפשרו לנו לזהות משתמשים, גם כשהם עוברים ממכשיר למכשיר. אם עד כה זיהוי המשתמשים באנליטיקס עבד על פי העוגיות בדפדפן של הגולש, כעת נוכל לראות נתוני משתמשים Cross Device. עד כמה הנתונים מהימנים, מה כוללים הדוחות השונים, איזה ערך ניתן להפיק מהם והאם מדובר באחד השינויים הכי דרמטיים בממשק של גוגל אנליטיקס בשנים האחרונות?
מי לא אוהב עוגיות? מילדים ועד מבוגרים, כולם אוהבים עוגיות. בגוגל אנליטיקס לעומת זאת העוגיות מתקבלות בטיפה פחות אהבה, בין היתר בגלל שהן לא מסוגלות לתת לנו מידע מהימן מספיק אודות המשתמשים שמגיעים אלינו לאתר. למי שלא מכיר, גוגל אנליטיקס, כמו לא מעט פלטפורמות שיווקיות שותלת למשתמש קובץ המכונה “עוגיה” ונותנת לו מספר סידורי שמעתה והלאה ישמש לזיהוי של אותו משתמש (Client ID). כברירת מחדל העוגיה תימחק מהדפדפן לאחר שנתיים בתנאי והגולש לא חזר שוב לאתר. הכל טוב ויפה, אבל מה קורה כשהמשתמש מוחק את העוגיה מהדפדפן, נכנס לגלישה בסתר או פשוט מאוד – עובר להשתמש בדפדפן/מכשיר אחר? במצבים הללו גוגל אנליטיקס לא תדע לזהות את אותו משתמש, ותיתן לכל דפדפן Client ID שונה. התוצאה – לאותו אדם יהיו מספר משתמשים שונים בגוגל אנליטיקס, וכמות ה-Users שתראו במערכת היא למעשה כמות הדפדפנים השונים שנכנסו לאתר שלכם. לפיכך, זיהוי המשתמשים בצורה מהימנה היא למעשה עקב אכילס ונקודת תורפה משמעותית בעידן מרובה המכשירים שבו אנו חיים. הסקת המסקנות עשויה להיות מוטעית בהסתכלות על דאטה שאינה יודעת לספר את הסיפור האמיתי של מסע המשתמש. כדי להתגבר על בעיית זיהוי המשתמשים, גוגל מאפשרת לאתרים להטמיע פיצ’ר שנקרא User ID, ששולח מזהה ייחודי (ללא פרטים אישיים כמובן) לגוגל אנליטיקס על כל גולש שביצע התחברות/הרשמה באתר. כך יהיה ניתן לזהות את אותו המשתמש בכמה מכשירים. לאחר ההטמעה יהיה ניתן לקבל דוחות Cross Device ייעודיים ב-View נפרד בממשק האנליטיקס. אגע בדוחות האלה בהמשך, אבל קודם לכן יש כאן שתי בעיות: הראשונה – הטמעת הפיצ’ר דורשת הטמעה ופיתוח ולא לכל בעל אתר יש את המשאבים לכך. השנייה היא שמדובר במענה חלקי מכיוון שנראה נתונים רק על הגולשים שביצעו הזדהות, על אף שלא בכל אתר זה הכרחי ולא כולם מבצעים הזדהות.
באירוע Google Marketing שהתקיים החודש בקליפורניה, הכריזו אנשי גוגל על שורה של חידושים ושינויים לפלטפורמות השיווק הדיגיטליות שלהם. חלקם סמליים בלבד כמו שינוי השם של Google Adwords ל-Google Ads. ההכרזה שזכתה לתגובה הכי גדולה בין יושבי האולם (דקה 37:50) הייתה שמעתה נוכל לראות בגוגל אנליטיקס דוחות ולבצע רימרקטינג חוצה מכשירים. כן כן – לא עוד עוגיות! בשבועות הקרובים כלל משתמשי האנליטיקס יוכלו לראות את הדוחות במערכת (תחת דוחות ה-Audience). הדוחות הם חלק מפיצ’ר הנקרא Google Signals, שהפעלתו מאפשרת עוד כמה דברים, אך הבולטים שבהם הם דוחות ה-Cross Device.
המידע בדוחות מבוסס על מידע אגרגטיבי (לא ניתן לזהות משתמש בודד), שנאסף על משתמשים המחוברים לחשבון גוגל, ומופעל להם בהגדרות חשבון הגוגל פיצ’ר המאפשר התאמת מודעות בצורה אישית (Ads Personalisation). פיצ’ר זה מופעל כברירת מחדל, ולכן סביר להניח שכל המשתמשים שמחוברים לחשבון הגוגל שלהם ייספרו במסגרת הדוחות. הדאטה בדוחות אינה רטרואקטיבית, אלא רק החל מהרגע שהפעלתם את הפיצ’ר והיא רלוונטית רק עבור נכסי Web (לא אפליקציות נייטיב). בנוסף, הדאטה נשמרת בהתאם ל-Data Retention שהגדרתם. מדובר בפיצ’ר שנכנס לפני כמה חודשים בעקבות חוקי ה-GDPR. כברירת מחדל מוגדר שהדאטה תישמר ל-26 חודשים. זוכרים את הדוחות שהזכרתי מקודם על User ID? גוגל עשו להם סוג של קופי פייסט לדוחות ה-Cross Device, כך שלמעשה רואים כמעט את אותם הנתונים, למעט דוח חדש שהוא ייחודי רק בדוחות החדשים. יחד עם זאת דוחות ה-User ID מאפשרים להציג דאטה של 93 ימים (לא ניתן לבחור בתאריכון טווח גדול מ-93 ימים) ולבצע השוואה מול תאריכים אחרים, אך הדוחות החדשים לא מאפשרים השוואה, אבל כן ניתן לבחור טווח זמן גדול מ-93 ימים.
חפיפה בין מכשירים – Device Overlap דוח זה מאפשר לראות את אחוז המשתמשים בכל סוג מכשיר (דסקטופ, מובייל, טאבלט) ואת אחוז החפיפה ביניהם. אם תהיתם כמה גולשים מגיעים לאתר שלכם במכשיר אחד או יותר או מה ההכנסה שלכם מכל משתמש במכשירים השונים, זה הדוח שלכם. תוכלו לראות את ההמרות ביחס לכמות המשתמשים בכל קומבינציית מכשירים ואם ממש מעניין אתכם אז גם לפי חלוקה של מערכת הפעלה (לחיצה על הדרופ דאון של מימד Device Category). סה”כ דוח נחמד. לא דוח שאפשר באמת להפיק ממנו צעדים אקשנביליים, אך בהחלט מידע מעניין שנותן תמונת מצב אודות המשתמשים באתר.
בדוח זה נוכל לראות את המסלול שבו המשתמשים פוגשים את הנכס שלנו לפי המכשירים השונים, ואת ביצועי ההמרות בכל אחד מהמסלולים. אחד התסריטים הפופולריים באתרי איקומרס הוא שמשתמשים מגיעים דרך המובייל,מגששים קצת, וחוזרים לאחר מכן ורוכשים דרך הדסקטופ. כידוע בדוחות הרגילים הם ייספרו כשני משתמשים שונים, אך בעזרת דוח ה-Device Paths תוכלו לראות כמה משתמשים עוברים את המסלול הזה או כל מסלול אחר וכמה מהם המירו. תוכלו גם לדעת מה הרווח למשתמש בכל מסלול (ובסה”כ כמובן). גוגל מאפשרת לחתוך את המידע גם לפי מימדים של מקורות תנועה, כולל קמפיין (שוב לחיצה על מימד Device Category). אופציה נחמדה נוספת היא לראות את המסלול לפני/אחרי המרה, איוונט, דף מסוים באתר. לחיצה על הדרופ דאון שליד show steps יאפשר לכם לשנות את המסלול. מעניין לראות האם ואיך המסלול משתנה לפני/אחרי ההמרות המרכזיות באתר.
מדובר בדוח ייחודי, שאינו קיים בדוחות ה-User ID. במבט ראשון הוא נראה די סטנדרטי בלי שום דבר מיוחד. המימד הדיפולטיבי בטבלה הוא ערוצי התנועה הדיפולטיביים של אנליטיקס ומטריקות עיקריות כגון ביקורים, באונס רייט וכמובן המרות. אז מה בכל זאת מיוחד כאן? אז הדבר הראשון הוא כמובן שמדובר בנתונים cross device. אם עד כה גולש שנכנס אליכם מגוגל אורגני במובייל ומגוגל אורגני בדסקטופ היה נספר כשני משתמשים שונים, בדוח ה-Channels הוא יופיע כמשתמש אחד. כמובן שאם הוא ייכנס דרך מקור אחר הוא ייספר כמשתמש גם עבורו, אך הכפילות בין המשתמשים יורדת דרסטית לעומת הדוחות הסטנדרטיים. דבר נוסף ומיוחד בדוח זה הוא שניתן להצליב את המימד הראשי עם מימד נוסף (לחיצה על סימן הפלוס) מתוך רשימה יחסית גדולה של מימדים (לא כולם, אבל רובם). אפשרות זו לא זמינה נכון לעכשיו ביתר הדוחות.
דוח טיפה יותר מורכב משלושת האחרים. כאן תוכלו לראות איזה מכשיר מביא לכם יותר כסף כמכשיר ראשוני או כמכשיר מסייע. אם אין לכם אתר איקומרס, הדוח הזה פחות בשבילכם. ההתייחסות בנתונים היא ביחס למכשיר הראשוני או במילים אחרות המכשיר שבו הגולש זוהה לראשונה באתר על ידי האנליטיקס. התסריט הבא ינסה להמחיש לכם איך זה עובד: גולש נכנס לראשונה לאתר שלכם דרך מכשיר מובייל וביצע רכישה בשווי 100$. תחת עמודת Revenue from originating device יופיעו 100$ בשורה של מימד המובייל. הגולש לא חייב להמיר בביקור הראשון במובייל. הוא יכול גם בביקור החמישי, אבל העיקר שזה ממכשיר מובייל (על פניו גם לא חייב להיות אותו מכשיר מובייל בהכרח, אם הוא מחובר לחשבון הגוגל שלו במכשיר מובייל אחר). כעבור חודש מאותה רכישה, אותו גולש נכנס לאתר שלכם ומבצע רכישה נוספת בשווי 200$, אך הפעם הוא נכנס דרך הדסקטופ (אבל מחובר לאותו חשבון גוגל). כעת בעמודת Revenue from other devices יופיעו 200$ בשורה של המובייל (יחד עם אותם 100$ ממקודם בעמודה של Originating device). למה בשורת המובייל ולא בדסקטופ? כי המובייל הוא המכשיר הראשוני של הגולש, וכל ההסתכלות בדוח היא ביחס לאותו מכשיר. כך שתוכלו להבין האם וכמה כסף מייצר לכם כל מכשיר בין אם הוא היה המכשיר הממיר או רק “המסייע”. אז איפה הדוח הזה פוגש את איש השיווק? לחיצה על המימד תאפשר הוספת של מימדים כגון קמפיין או מקור/מדיום, כך שאם למשל הרצתם קמפיין ורציתם לראות את הביצועים שלו cross device – כאן תוכלו לעשות זאת. עוד משהו בקטנה שכדאי לדעת – בנוסף לדוחות יש עוד דברים שתוכלו לעשות במסגרת Google Signals. על פי גוגל תוכלו לבצע רימרקטינג cross device בקהלים שתיצרו ותייצאו לאדוורדס ודאבל קליק (בהנחה והחשבונות מחוברים) כך שתוכלו לפגוש את אותו משתמש במכשירים השונים שלו. נשמע נחמד בתיאוריה, אך היות ומדובר בבטא, אני עדיין בספק עד כמה והאם זה באמת עובד.תקבלו גם מידע דמוגרפי ותחומי עניין מקיף יותר על המשתמשים שלכם.
הדוחות נראים ומתנהגים אחרת מהדוחות הרגילים בממשק. הדבר אולי הכי בסיסי שיש בכל דוח – האפשרות להשוות בין תקופות זמן, לא קיים בדוחות החדשים. משהו שלדעתי גוגל יצטרכו לשנות אם הם רוצים שישתמשו באופן תכוף יותר בדוחות הללו. מצד שני כן ניתן לעשות export לקובץ csv. באופן טיפה מוזר הדוחות גם לא מציגים את התפלגות האחוזים של המספרים בתוך הטבלה (רק 100% בשורת הסיכום). הדוחות נטענים לאט יותר (צריך לזכור מדובר בבטא) וכמעט ולא ניתן להצליב את המידע עם מימדים אחרים. דבר נוסף שלא כל כך ברור הוא אחוז הדגימה של הדאטה (סמפלינג). גוגל לא יציגו לכם את אחוז הדגימה כפי שהם עושים בדוחות הרגילים, אלא פשוט יראו לכם וי צהוב (שלא נותן מידע על אחוז הדגימה) ומלבן כחול שתמיד כתוב בו 100% מהמשתמשים. אבל כמובן שיש לכם סמפלינג כמו ביתר הדוחות. מה לגבי משיכת הדאטה מהדוחות למקורות אחרים כמו דאטה סטודיו למשל? לפי הדוקומנטציה הרשמית שגוגל הוציאה , כרגע לא ניתן למשוך או לייצא את הנתונים בדוחות החדשים לשום מקור אחר וגם לא ניתן לעשות שימוש בדאטה בפיצ’רים אחרים באנליטיקס כמו סגמנטים או דוחות מותאמים. השוואת הדאטה לדוחות הרגילים – אל תשוו את הדאטה בדוחות החדשים ליתר הדוחות, אלא אם כן אתם רוצים כאב ראש ובלבול גדול. מעבר לעובדה שהדאטה נאספת מהרגע שהפעלתם את הפיצ’ר, כל איסוף הנתונים מתבצע בצורה שונה כך שאין טעם להשוות. לדוגמה – גוגל תציג בדוחות החדשים כמות גבוהה במיוחד של new users, אך רוב הסיכויים שלא מדובר במשתמשים חדשים, אלא פשוט משתמשים שזוהו לראשונה במנגנון החדש. כן יהיה מעניין לאחר מספר חודשים של איסוף דאטה לבחון את הפער בין כמות המשתמשים המוצגים בדוחות Cross Device לעומת הדוחות הרגילים. לסיכום – אכן מדובר באחד השינויים היותר מעניינים בגוגל אנליטיקס בשנים האחרונות. האם מדובר במהפכה של ממש? כנראה שלא, כרגע אין יותר מדי use cases וצעדים אקשנביליים שניתן להפיק בעקבות הדוחות החדשים, אך כן מדובר בעוד צעד בכיוון הנכון שגוגל עושה כדי לתת לנו מידע אמין ומדויק יותר אודות המשתמשים שמגיעים לנכס שלנו. אם יש לכם שאלות על המאמר או שאתם זקוקים לאנליסט שיעזור לכם לעשות סדר בחשבון האנליטיקס שלכם, צרו איתנו קשר ונשמח לעמוד לרשותכם.