יכול להיות שכבר שמעתם שמועות בימים האחרונים על כך שבמהלך סופ”ש האחרון בחרו בגוגל לעדכן את אלגוריתם החיפוש, ושברחבי העולם כבר נצפו שינויים רציניים במיקומים של אתרים רבים בתוצאות החיפוש האורגני בגוגל (SEO). יכול להיות גם ששמעתם שכרגע עיקר השינויים קורים בחו”ל ועדיין לא רואים השפעות על אתרים בארץ, או שחס וחלילה אתם בעצמכם התעוררתם באחד הבקרים האחרונים והאתר שלכם, שפעם התמקם לו בנוחות בתוצאות הראשונות בחיפושים פתאום נח לו בנחת בתחתית עמוד החיפוש.
אבל מה זה בעצם העדכון הזה של גוגל? מה הוא רוצה, ומה עושים כשהוא מגיע אלינו?
נו, טוב שבאתם. גוגל, בין עוונותיו, ידוע בכך שהוא מעדכן את אלגוריתם החיפוש שלו כל כמה חודשיםנפתח בחלון חדש כדי להתאים את התוצאות שעולות בחיפוש יותר טוב למה שהגולשים מחפשים.
האלגוריתם עצמו הוא תעלומה די גדולה בכל עולם החיפוש, כשחלק מהמשתנים שלו אנחנו מכירים אבל חלק גדול מהמשתנים נשמרים בסוד כמוס ע”י גוגל. בכל עדכון כזה גוגל בודקים את כל האתרים שיש להם במאגר ואת התנהגות הגולשים באתרים האלה, ומתאימים את האלגוריתם שלהם מחדש כדי לתת לגולשים את התוצאות שישרתו אותם בצורה הכי טובה. לפעמים העדכון יגע באיכות התוכן באתרים, לפעמים במבנה האתרים עצמם או באלמנטים טכניים בהם, לפעמים בקישורים המקשרים אל האתר, בהתאמת האתר למובייל, ועוד – אל פסגת תוצאות החיפוש האורגני מגיעים רק האתרים שעומדים באופן הטוב ביותר בכל הקריטריונים – וכל המרבה קריטריונים הרי זה משובח.
אופי העדכון האחרון (עוד לא אושר רשמית) עדיין לא ידוע לגמרי, וישנו שיח האם עיקר השינויים נגעו לתוכן האתרים או לפרופיל הקישורים המובילים אליהם. אתרים שנפגעו בפעמים קודמות מעדכונים הנוגעים לתוכן (וקיבלו את השם המלבב פנדהנפתח בחלון חדש) ולא תיקנו את השגיאות, לא נפגעו בעדכון הנוכחי. באופן דומה, אתרים שנפגעו בעדכונים קודמים עקב כמות גדולה של קישורים ספאמיים (על פינגווין נפתח בחלון חדששמעתם?) ולא תיקנו את הטעויות, גם אצלם קשה לזהות פגיעה גורפת. למרות זאת נוטה רוב עולם הקידום להאמין שמדובר בעדכון הבוחן את הקישורים המגיעים לאתרים בעיקרו, לפחות בשלב זה או עד לאישור רשמי של גוגל.
לא בהכרח
אם האתר שלכם נגיש ואינטואיטיבינפתח בחלון חדש, וקל לגולש להתמצא בו, למצוא את מה שהוא מחפש – מצוין.
אם האתר שלכם בנוי היטב מבחינה טכנית, אינו מסורבל ובעל היררכיה נכונה – מצוין.
אם התוכן שלכם הוא איכותי, נותן לגולשים באתר מידע מדויק על פעילות העסק שלכם, ועובר אופטימיזציה כדי לעלות בביטויי החיפוש הכי מתאימים ורלוונטיים לו – מצוין.
אם פעילות הקישורים שלכם מתבצעת באופן איכותי ומחושב – מצוין.
אם עניתם “כן” על ארבעת הסעיפים למעלה סביר להניח שלא תיפגעו מהעדכון, ויש סיכוי שאפילו תרוויחו ממנו. כן כן, גם זה קורה – אם יש אתרים שנפגעים בדירוגים זה בלתי נמנע שאתרים אחרים, שכן עמדו בקריטריונים החדשים יהנו מעליה.
אם לא עניתם ב”כן” מלא בטחון על ארבעת הסעיפים עדיין אין צורך להיבהל. מכיוון שמדובר על עדכון טרי יש עדיין צורך לעקוב אחר השינויים כדי לנסות לאפיין בצורה מדויקת את מהותו. חשוב לעקוב אחר מיקומי האתר שלכם בביטויים החשובים לכם ולראות אם יש שינויים מהותיים בתקופה הקרובה – חשוב גם לזכור שכמעט אחרי כל עדכון גדול יש גם תיקון קטן, Tweak אם תרצו, ויש סיכוי שבימים הקרובים נראה תנודות נוספות בתוצאות שגוגל מראה לנו לפני שנוכל להגיד שהעדכון הסתיים.
העדכון האחרון יגיע ממש בקרוב ובאופן בלתי נמנע גם לישראל, אז עכשיו יש לכם חלון הזדמנויות לבחון את האתר שלכם מחדש –
האם הקישורים המובילים אל האתר שלכם מגיעים מאתרים רלוונטיים ואיכותיים?
האם התאמתם אותו כבר לגלישה במובייל?
האם האתר בנוי באופן נכון, נוח, ונגיש?
האם גולש אשר מגיע לאתר שלכם מקבל ערך מהתוכן הקיים בו?
זה הזמן שלכם להתכונן לעדכון הבא (וכולנו יודעים שגם אחריו יבוא העדכון הבא) ולהעמיד את האתר שלכם בסטנדרטים הנכונים, סך הכל זה מה שהכי טוב לגולש אז זה הכי טוב גם לכם.
צוות ה-SEO שלנו ישמח לבדוק את האתר שלכם ולראות אם הוא עומד בסטנדרטים של הדירוגים בגוגל, ולעזור לכם בתהליך הטיפוס לראש תוצאות החיפוש.