יש מעט מאוד דברים שיכולים לנצח את ההרגשה הזו של איש או אשת ה-SEO שמכריזים בגאווה:
“הגעתי למקום הראשון בתוצאות החיפוש בגוגל”. הרי זו אחת המטרות המרכזיות שלנו בסופו של דבר, לא? להיות במקום ראשון על מילת מפתח שחשובה ללקוח שלנו תורמת לנראות המותג, לעלייה בתנועה האורגנית ומגבירה את כמות הפניות או הרכישות באתר הלקוח, וכולם מרוויחים.
למרות כל מאמצי הקידום שלנו והעבודה הקשה, בגוגל אוהבים לטרוף את הקלפים כל כמה זמן בעזרת משהו שהם קוראים לו “עדכון אלגוריתם”.
אם תשאלו את נציגי גוגל, הם יתנו לכם את התשובה הרגילה – “אנחנו מבצעים עדכונים כל יום”, ובשנת 2018 הם דיווחו שהם ביצעו 3,234 עדכונים (ממוצע של 9 עדכונים ליום!). אנחנו כאנשי SEO באמת רואים את זה כל יום בדו”חות המעקב, בהם אנחנו מנטרים את מיקומי מילות המפתח השונות ורואים שבכל יום אנחנו יורדים, עולים או לא זזים.
אבל, לפעמים… משהו קצת יותר רציני קורה. ברשת קיימים כלי מעקב שונים שמנטרים את “מזג האוויר” בתוצאות החיפוש בגוגל. מזג אוויר סוער או טמפרטורה גבוהה מעידים על כך שיש תזוזות רבות בהרבה מיקומים של מספר אתרים גדול (הנה כמה מהם – Mozcast, SEMrush Sensor, Grump, Algoroo, RankRanger), ולעיתים מגיעה “הסופה”, ושמה “עדכון ליבה לאלגוריתם”.
בניגוד לעדכונים יומיומיים קטנים ועדכוני העבר הגדולים, שנלחמו בתופעה ספציפית (פינגווין – לינק ספאם, פנדה – תוכן רדוד וכל שאר גן החיות, למעשה הם סוג של “פילטרים” שגוגל שמים מעל האלגוריתם שלהם), עדכון ליבה הוא משהו אחר.
למיטב הבנתנו, עדכון ליבה הוא שינוי ממשי באלגוריתם עצמו, שבמסגרתו גוגל משנים את החוזק של כמה מתוך 200-500 גורמי הדירוג שלהם. לדוגמה: לפני העדכון, alt text לתמונות היה סיגנל בינוני ועכשיו אחרי עדכון הליבה הוא הפך לפרמטר חזק.
בעבר, היינו מגלים עדכונים משמעותיים רק לאחר שהם התרחשו, ומסוף 2018 ובמהלך 2019 גוגל התחילו להתייחס לעדכוני הליבה בצורה יותר משמעותית בכך שהם הודיעו עליהם, בדרך כלל באותו היום, בטוויטר שלהם.
מה קרה בעדכון?
מה השתנה?
מה בעלי אתרים צריכים לעשות?
אין תשובה ברורה או ספציפית, וגוגל תמיד יפנו אתכם ל-Webmaster Guidelines שלהם, במאמר זה נבחן את העדכונים השונים ונסיק מסקנות, שיעזרו לכוון בעלי אתרים להיות על הצד הטוב של גוגל.
גוגל אישרו את העדכון הזה שהתרחש במהלך ה-12 למרץ, ולפני שהכריזו רשמית על העדכון, הוא קיבל את השם Florida 2 (הסיבה לשם המוזר באמת לא מעניינת, נשבע). מדיווחים רבים הוסכם לבסוף, שמירב הדגש בעדכון הזה היה על אתרים רפואיים. מגמה זו המשיכה לעדכונים נוספים במהלך השנה, כאשר גוגל התמקדו בנישות YMYL – Your Money, Your Life שלמעשה כוללים אתרי רפואה, פיננסים, תיירות, ביטוח וכו’.
בדומה לעדכון מרץ, גם כאן ב-3 ביוני גוגל פרסה עדכון ליבה רחב לאלגוריתם והודיעו עליו יום לפני:
העדכון התייחס בעיקר למדדי איכות, ואתרי תוכן רבים נפגעו, כולל אפילו ה-Daily Mail הבריטי שאיבד כ-50% מהתנועה לאתר לאחר העדכון. יש כאלה שייחסו את ההשפעות הגדולות של העדכון הזה לחידוד ההנחיות למדרגי האיכות של גוגל, שפועלים לפי סט ההנחיות של E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness או בעברית – מומחיות, סמכותיות ואמינות).
רוצים ללמוד עוד על E-A-T? לחצו כאן
ממש לצד עדכון הליבה של יוני, גוגל השיקו גם את עדכון הגיוון ב-6 ביוני. המטרה בעדכון הייתה לגוון את תוצאות החיפוש ולתת הזדמנות ליותר אתרים להופיע על שאילתות שונות. יחד עם זאת, מדיווחים שונים נראה שההשפעה של העדכון הזה הייתה די מינורית.
עדכון הליבה של ספטמבר עשה roll-out ב-24 לספטמבר, ושילב את הנישות שנפגעו בעדכוני מרץ ויוני. עיקר הנישות שבהן זוהו תנודות רציניות היו נישות של רפואה, חדשות ותוכן, וגם כאן היה דגש רב על אתרים שכשלו בהטמעת הנחיות E-A-T, אבל בקהילת ה-SEO רבים דיווחו שחלק גדול מהעדכון היה קשור לאיכות הקישורים לאתרים.
ב-25 באוקטובר, גוגל הציגו את אלגוריתם ה-BERT לחיפוש. BERT היא למעשה טכניקה להבנת שפה טבעית שלדברי גוגל תשפר את הבנת מנוע החיפוש בשאילתות – במיוחד שאילתות מדוברות או כתובות ארוכות יותר (מישהו אמר חיפוש קולי?). גוגל טענו שהעדכון הזה צפוי להשפיע על כ-10% משאילתות החיפוש בגוגל, ורבים התייחסו לעדכון הזה בתור השינוי הגדול ביותר למערכת החיפוש של גוגל מאז Rankbrain (השם של גוגל למערכת בינה מלאכותית שמבצעת Machine Learning ומשמשת לעיבוד תוצאות החיפוש שלה). הפריסה הבינלאומית של BERT נסתיימה ב-9 לדצמבר.
לעוד מידע על BERT – כאן
צודקים, אז נכון למועד כתיבת המאמר הזה (תחילת מרץ 2020) ראינו שני עדכונים משמעותיים:
אתם כבר מכירים את התרגיל, נכון?
13בינואר:
אני יכול להגיד לכם שאצל הלקוחות שלנו לא ראינו שינויים משמעותיים למעט אתרים בנישת הרפואה (שדווקא השתפרו). גם כאן הדגש המרכזי היה ככל הנראה סביב נישות YMYL.
בין ה-8 ל-13 לפברואר קרה משהו.
כתבנו על העדכון הזה בהרחבה, אבל הנה העיקר:
עדכון פברואר היה אפילו משמעותי יותר מעדכון ינואר, והשפיע על מגוון רחב מאוד של נישות.
התגובה היחידה שהצליחו לקבל מגוגל היא התגובה הרגילה – “אנחנו עושים עדכונים כל הזמן”:
להערכתי, אנחנו נראה עוד כשני עדכוני ליבה מוכרזים במהלך השנה, ככל הנראה בסביבות אפריל-מאי ולקראת נובמבר-דצמבר.
לצד עדכוני הליבה, סביר להניח שנראה עדכונים בנושאים שונים – תוצאות לוקאליות ו-GMB, דגש רב יותר על מובייל, גיוון תוצאות ומתן הזדמנויות לאתרים שעד כה לא הופיעו במיקומים בולטים, ועוד.
שלושה טיפים שישמרו על האתר שלכם לשנים הבאות:
המשמעות היא שעליכם לכתוב תוכן שמספק תשובה ברורה ומפורטת בהתאם למה שמעניין את הגולשים שלכם. האם זה צריך להיות באורך 5,000 מילים? זה תלוי בשאלה, אך ברוב המקרים זה לא. התוכן שלכם צריך להיות תמציתי ויסודי, ועל הדרך גם כדאי שהוא יהיה מעניין כדי הגולשים באתר שלכם ירצו לקרוא עד הסוף ולחלוק את זה עם אנשים אחרים.
השאלות שכדאי לכם לשאול את עצמכם בעת יצירת תוכן באתר:
אם עניתם לשאלות הללו בחיוב, סביר להניח שאתם עושים עבודה טובה יותר מרוב המתחרים שלכם.
כאן ניתן לקרוא את כל 168 העמודים עם ההנחיות למדרגי האתרים, בהצלחה!
סתם, הנה כמה טיפים איך לשפר את ה-E-A-T שלכם:
זה לא רק התהליך של בניית קישורים, זה גם גיוון באתרים ובנישות שאנחנו מקשרים מהן, גיוון בטקסטים עצמם שמקשרים לאתר. הרי אי אפשר לקשר תמיד מאותו אתר ומאותה מילת מפתח, נכון?
צריך שפרופיל הקישורים הנכנסים לאתר יכיל תמהיל “בריא” של מילות מפתח גנריות ומילות מותג, שיהיו לנו קישורים לא רק מאתרים אלא גם מרשתות חברתיות, פורומים (אמיתיים, לא ספאם) ועוד.
למי שקורא את זה וחושש שהוא נפגע מעדכון אלגוריתם – שמתם לב לשינוי משמעותי בתנועה האורגנית שלכם או במיקומי מילות המפתח בגוגל? פתחו את גוגל אנליטיקס וראו מה קרה סביב התאריכים שציינתי כאן.
נפגעתם והביצועים של האתר יורדים? במהלך השנה האחרונה עזרנו למספר בעלי אתרים לשקם את התנועה האורגנית שלהם בהצלחה רבה לאחר שנפגעו מעדכוני ליבה – כל מה שצריך לעשות זה ללחוץ כפתור “דברו איתנו” ?