מאת: מתן צרפתי, אור גרנר ווסילי לובן
מי לא מכיר את ה-“קוקיז”? כבר שנים שעולם השיווק הדיגיטלי מבוסס עליהן, פיסות המידע שנשמרות בדפדפן של הגולש ומאפשרות זיהוי פעולותיו ברשת. אך בקרוב, ניאלץ ללמוד לחיות בלעדיהן.
גוגל הכריזו כבר ב-2020 על כוונתם למחוק מהדפדפן את כל העוגיות צד שלישי בשנים הקרובות. ענקיות הטכנולוגיה מעצימות כעת את המלחמה ביניהן – מנסות לבצר שליטה בדאטה שלהן בצורת “גן סגור” ללא שיתוף צד שלישי.
במקביל, אנחנו רואים חקירות רגולטוריות שמנוהלות נגד ענקיות המדיה, הגבלות איסוף מידע ע”י ארגונים כמו האיחוד האירופי וממשלות, בהמשך לביקורת ציבורית רחבה בנוגע לאיסוף המידע על גולשים ברשת.
המגבלות מצטברות ככל שהחודשים עוברים ותחזיות רבות מדברות על הכחדה של הקוקיז תוך כשנתיים.
תהליך זה מייצר אתגרים בפני עולם השיווק הדיגיטלי – פגיעה ביכולת של המערכות לזהות ולנתח בצורה מהימנה נתוני משתמשים, לשייך המרות למקורות תנועה ואף פגיעה ביכולת לפנות לקהלים מטורגטים.
שורה תחתונה – פגיעה ביכולת לאסוף מידע, למדוד, לאפטם ולצבוע.
כל מפרסם חייב להיערך להשלכות תהליכים אלו על עולם השיווק הדיגיטלי ולכן תהליכי ההכנה לעולם ללא “עוגיות צד שלישי” החלו. פייסבוק פיתחה בחודשים האחרונים פתרון חדש בשם Conversion API – Online, או בקיצור online CAPI- העברת המידע והסיגנלים מהאתר למערכת הפרסום של פייסבוק בערוץ נוסף שאינו פיקסל
מכפיל כוח היום, גלגל הצלה לעתיד
פייסבוק מוגבלים בשימוש במידע שמתקבל מהפיקסל- למשל גולשים שביצעו opt-out מ-ios14 ואנשים שמשתמשים ב-adblockers למיניהם.
כ-20% מהגולשים בישראל בעלי מערכת הפעלה ios, וכמחצית מהם ביצעו opt out עד כה. נוסיף אליהם כ-10% מהגולשים שמשתמשים ב- adblockers – נקבל שלפחות 20% מהמידע שעובר בפיקסל מוגבל.
לעומת זאת, ב-CAPI אנחנו יכולים להשתמש במידע שנאסף בצורה מלאה. השילוב ביניהם מהווה היום מכפיל כוח, ועוזר לפייסבוק לאסוף מידע על גולשים שהוא מוגבל באיסוף מידע עליהם.
בהיבטי פרטיות- כיום, הגולשים בדפדפן ובחשבונות אישיים מאשרים את איסוף המידע מצד שלישי. בשימוש ב-CAPI, לא מתבצע תהליך אישור מסירה של המידע שעובר לענן ונעשה בו שימוש בפרסום. עם זאת, המידע כפוף לאותן מגבלות הגנת פרטיות והחזקת מידע להן כפוף הפיקסל.
בהסתכלות כוללת על הדברים, רק המפרסמים שיהיו ״מוגנים״ דרך CAPI (לפחות נכון ליום כתיבת מאמר זה) – יוכלו להמשיך ולבצע עבודת פרפורמנס חכמה בפייסבוק ואינסטגרם. שורה תחתונה הוא צפוי לשפר את איכות הדאטה בקמפיינים שלכם בכ-20% כבר היום, ובעיקר – להגן בעתיד על איכות הדאטה שלכם, בעולם ללא סיגנלים.
בשלב הזה אתם כבר בטח תוהים – מי לא רוצה לשפר את איכות הדאטה שלו?! ובכן, או מי שלא רוצה לשפר את התוצאות העסקיות שלו, או מי שחושש שזה מסובך ויקר. אם אתם מהסוג השני – דברו איתנו.